Het kerkgebouw: Kunst die tot geloof inspireert

5 september 2009

In kerken die worden opengesteld voor het publiek geven openstellers en rondleiders uitleg bij wat er te zien is. Ook kunnen er geloofsgesprekken plaatsvinden met bezoekers. Daarom organiseerde het bisdom van Breda op vrijdag 4 september een bijeenkomst voor rondleiders en openstellers. De bijeenkomst vond plaats in het kader van het project van het bisdom ‘Het kerkgebouw: huis van God’.

Geloofsgesprek
Vicaris-generaal Vincent Schoenmakers, die de bijeenkomst verzorgde, heette de deelnemers welkom op Bovendonk in Hoeven, startpunt van de middag. “We willen vanmiddag vooral met u de kerk rondgaan,’ gaf hij aan, “als een soort voorbeeld en instructie hoe je de bezoekers van kerken en eventueel vaste groepen van de parochie, een schoolklas, een vereniging of werkgroep, kunt rondleiden met aandacht én voor het artistieke en schone én voor het geloofsinhoudelijke. Want alle dingen in de kerk verwijzen. Ze verwijzen naar het geloof, naar Bijbelverhalen, naar geloofsgeheimen, naar heiligenverhalen. En kunnen we die deur openen?”

De middag was hiervoor bedoeld, bij wijze van oefening. Alvorens naar de parochiekerk van Hoeven te gaan, de St. Jan de Doper, lichtte Daphne van Roosendaal, communicatieregisseur van het bisdom, de achtergrond van het kerkgebouwenproject kort toe.

Kerkgebouwenproject
Van Roosendaal: “Vorig jaar was het jaar van het religieus erfgoed. In dat kader was er veel belangstelling voor kerken als erfgoed. Maar onze kerkgebouwen zijn meer dan erfgoed. Ze worden ook nú gebruikt. De kerken zijn teken van aanwezigheid, zoals het beleidskatern kerkgebouwen zegt dat recent door het bisdom is uitgebracht. Ze zijn teken van aanwezigheid van God en van de geloofsgemeenschap die er kerkt, en die met een gebouw letterlijk ruimte maakt voor God.”

‘Wat willen wij vertellen?’
Daarna werd een power point presentatie getoond, die beeld en tekst combineert, in het verlengde van de nieuwe geloofsboekjes die parochies onlangs werden toegestuurd. De presentatie kan afgespeeld worden tijdens de openstelling van kerken.

Naar aanleiding van de presentatie ontstond een gesprek over de openstelling van kerken. Openstellers beantwoorden als gastheer of gastvrouw vragen van mensen met heel verschillende belangstelling. Met respect voor de verschillende interesses die mensen kunnen hebben, kan een parochie zich echter niet alleen afvragen ‘wat willen mensen weten?’, maar ook: ‘wat willen wij vertellen?’ Zo kan een parochie op de folder, die veelal in de kerken aanwezig is, naast informatie over de architectuur en kunstgeschiedenis ook geloofsinhoudelijke informatie opnemen over het kerkgebouw.

Het gesprek werd afgerond om naar de parochiekerk in Hoeven te gaan, waar de rondgang door de kerk plaatsvond. Naast de vicaris leidde ook diaken Frank van Gerven, verbonden aan de parochie in Hoeven en de omringende parochies, een groep door de kerk.

Kunst die tot geloof inspireert
Vicaris Schoenmakers: “De kerken hebben vele mooie kunstzinnige voorwerpen en schilderingen en hout- en steensculpturen, beeldende glas in loodramen, enzovoort. Het is vaak kunst van hoge kwaliteit. Maar wij als kerken zijn geen antiquariaat. Kerken zijn geen musea, we zijn geen kunstverzamelaars. We zijn wel gemeenschap van gelovigen, die er voor gaan en staan het geloof levend te houden, te beleven en door te geven. Daartoe hebben we veel moois in onze kerken. En we willen stimuleren dat we die kerkelijke kunst als het ware gebruiken om ook het geloofsgesprek op gang te brengen. Kunst die tot geloof inspireert.”

Meer informatie over ‘Het kerkgebouw: Huis van God’. Klik hier
Een cd-rom met de powerpoint presentatie kost € 5,00 en kan worden besteld bij het secretariaat van het bisdom.