H. Willibrordusbasiliek te Hulst mooiste kerk van Nederland

2 juni 2009

Het NCRV-programma Plaza koos zondag 31 mei 2009 de H. Willibrordusbasiliek te Hulst tot mooiste kerk van Nederland.

Gelaagde geschiedenis
Dit programma was gedurende vier weken op zoek naar de mooiste kerk van het land. Na vele duizenden stemmen waren vier kerken overgebleven in de strijd, waaronder de basilieken van Hulst en Oudenbosch. De vakjury verkoos tijdens de uitzending de H. Willibrordusbasiliek te Hulst. In het juryrapport schrijft de jury: “Dit kerkgebouw toont op een fraaie manier de gelaagdheid van de geschiedenis. Het verleden werd gerespecteerd en zichtbaar gehouden. De kerk vormt nog altijd het historisch middelpunt van dit stadje, maar toont ook de ontwikkelingen in de tijd. Het blijft een levend bouwwerk.”

Hulst op de kaart
Pater Poppe sm, pastor in de regio Oost-Zeeuws-Vlaanderen, was zondagochtend aangenaam verrast. “De mensen uit Hulst hebben echt hun best gedaan,” meent hij. “Ze hebben Hulst op de kaart weten te zetten. Zelf kan pater Poppe wel met deze keuze instemmen. “Van de kerk gaat een geweldige rust uit. Hij is in een evenwichtig gotische stijl gebouwd. Hij heeft een rijke geschiedenis. Deze is in de ramen af te lezen. De kerk is geschikt voor verschillende typen van vieringen. Als we moet grote groepen vieren, zitten we in het middenschip. Met kleinere groepen zitten we in het koor.”

Vitaal religieus centrum
Daarnaast is de basiliek een vitaal religieus centrum. “Hij is elke dag geopend,” aldus pater Poppe. “Het is opmerkelijk hoeveel mensen er binnen lopen en bij Maria een kaars opsteken. Zo functioneert hij als een plaats van gebed.”

Basiliek
De titel basiliek is een kerk met een bijzondere status. De paus bepaalt welke kerken zich met deze naam mogen tooien. Om deze titel te krijgen moet de kerk aan een aantal voorwaarden voldoen. Hij moet een zekere ouderdom hebben, zo mogelijk als bedevaartplaats gelden of een grote devotie voor bepaalde heiligen kennen. De laatste halve eeuw kijkt men bij de toekenning van de titel ook naar de waardige viering van de liturgie, de vitaliteit van de geloofsgemeenschap en de betekenis van de kerk voor de regio. Een basiliek mag een aantal onderscheidingstekens voeren zoals het tintinnabulum (een ceremonieel klokje op een standaard) en het conopeum (een half uitgeklapte parasol in de pauselijke kleuren). Daarnaast kan een basiliek een eigen wapen hebben.