De Kerk als goed doel

9 mei 2009

Dagblad BN/De Stem heeft een interview gepubliceerd met de econoom van het bisdom van Breda, Gerard de Rooij. “De kerk kent goede doelen en is zelf ook een goed doel,” opent het artikel.

Het interview gaat in het verlengde van de Week van het Testament onder meer over geldwerving via erfenissen en legaten. Het bisdom wil de mogelijkheden van de benoeming van parochie of bisdom als erfgenaam weer stevig op de agenda krijgen.

De econoom in het interview: "Dit is natuurlijk een kwestie van lange adem. We zij nog maar net begonnen de kerk weer in de belangstelling te krijgen van mensen die een testament maken. Dat kan maatwerk zijn: er zijn mensen die hun geld nalaten voor de priesteropleiding in het bisdom, er zijn er die de Caritas voor zieken en hulpbehoevenden willen bedenken, het Bisschop Muskens Fonds of hun eigen parochiekerk. Alle aan de kerk verbonden doelen en instellingen zijn door de belastingdienst erkend en dus aftrekbaar. Erfenissen vallen voor de kerk tegenwoordig zelfs in het nultarief. We gaan weer aan de weg timmeren. Daarom willen we ook een plekje in het folderrek van de notaris."

Het interview in BN/De Stem. Klik hier