Theater in de kerk: Woekeren met je talenten

27 april 2009

Zaterdag 18 april organiseerde het jongerenplatform van het bisdom van Breda de jaarlijkse manifestatie ‘Theater in de Kerk’. Jongeren krijgen dan de kans zich middels toneel te verdiepen in een bijbelverhaal. Dit jaar speelden 90 jongeren de parabel van de talenten in de H. Bartholomeuskerk te Zevenbergen.

“Deze parabel is uitstekend geschikt voor een toneeluitvoering,” aldus Marijn Staps van het jongerenplatform. “In een droom zagen de knechten uit de parabel wat ze met hun talenten zouden kunnen doen. Dit werd uitgebeeld door zang, instrumentale muziek en dans. Op deze manier ontdekten de jongeren ook talenten bij zichzelf. Zo bleek een meisje prachtig viool te kunnen spelen. De jongeren hebben geleerd dat ieder zijn of haar talenten gekregen heeft om er iets goeds mee te doen.”

“Hoewel de voorstelling ongeveer veertig minuten duurt, zijn de jongeren de hele dag bezig. Marc Bollerman, de jongerenwerker van het bisdom, vertelt allereerst het verhaal. Dan gaan de jongeren aan de slag. Ze maken zelf de decors en de kostuums. Weer anderen bekwamen zich in dans en zang. Ze worden hierbij ondersteund door echte professionals. Het is altijd wonderlijk dat na een dag zo’n stuk er staat. Zelf heb ik geweldig genoten van het slotlied. Als werkgroep zetten we wel de grote lijnen uit. We bedenken scènes en zetten deze op papier. In de loop van de dag merk je dat alles op zijn plaats valt,” aldus Staps.

Ongeveer 250 bezoekers woonden de voorstelling bij.

Op www.jongbreda.nl staan foto’s van ‘Theater in de kerk’.