Geslaagde studiedag in Hoeven over pelgrimeren

22 april 2009

Op 21 april 2009 organiseerde de Diocesane Commissie voor Liturgie haar jaarlijkse studiedag. In het kader van de komende diocesane bedevaart naar Lourdes stond deze in het teken van de relatie tussen bedevaart en liturgie. Ongeveer 60 pastorale beroepskrachten en belangstellenden woonden de studiedag bij.

In het plenaire ochtendgedeelte hield drs. Bart Paepen, rector van de priesteropleiding van het bisdom Antwerpen en docent bijbelwetenschap aan de priester- en diakenopleiding Bovendonk een inleiding over de bijbelse betekenis van pelgrimage.

Bart Paepen benadrukte dat het volk Israël steeds op reis was. Op deze reistochten waren er speciale plaatsen waar het volk merkte dat God hen zeer nabij was. Deze groeiden uit tot locaties van pelgrimage. Men trok naar deze plaatsen om het Verbond tussen God en mens te gedenken.

Later werd de tempel van Jeruzalem het centrale heiligdom voor de joden. Hiervan getuigen de bedevaartpsalmen. In het onderweg zijn van Jezus speelt Jeruzalem een centrale rol. Dit blijkt heel duidelijk in het Lucasevangelie. De betekenis van Jeruzalem verschuift. De christelijke pelgrim hoopt op zijn bedevaart Christus te ontmoeten.

De tweede inleider in de ochtend was drs. Jeroen de Wit, programcoördinator van Centrum de Kapel te Roermond. Dit centrum is verbonden aan de Kapel van Onze Lieve Vrouw Het Zand te Roermond. Deze kapel is een bekend bedevaartsoord. De redemptoristen dragen de zorg voor deze kapel.

In het middaggedeelte vonden verschillende werkwinkels plaats over verschillende aspecten van de pelgrimage. De werkwinkels werden verzorgd door een medewerker van de VNB Nationale bedevaarten, medewerkers van het bisdom en pastorale beroepskrachten.

De teksten van de inleidingen en de werkwinkels verschijnen in de reeks Liturgische Handreikingen die het bisdom van Breda uitgeeft.