Nieuw beeldmerk voor de H. Antoniuskathedraal

5 april 2009

Het bisdom van Breda presenteert binnenkort op www.kathedraalbreda.nl een nieuwe website voor de kathedraal van het bisdom, de H. Antoniuskathedraal in de binnenstad van Breda. Speciaal voor de site werd een beeldmerk ontwikkeld in de huisstijl van het bisdom.

Het beeldmerk voor de kathedrale site is vormgegeven in de lijn van het beeldmerk van het bisdom van Breda. De ruit met de drie vlakken van de dekenaten is erin herkenbaar. De kathedraal immers is kathedrale kerk voor het gehele bisdom van Breda. Als beeldbepalend element is de kerktoren opgenomen in het beeldmerk.

De H. Antoniuskathedraal is als kathedraal kerk van de bisschop van Breda. De kerk is tevens parochiekerk van de parochie Breda-Centrum. Het kerkgebouw is rijksmonument.

Eerste kathedraal van het bisdom
De kerk is gebouwd in 1837. In 1853 werd de kerk de eerste kathedraal van het bisdom Breda. In 1875 is de kathedrale zetel verplaatst naar de St. Barabarakathedraal aan de Prinsenkade. Deze neogotische kerk beantwoordde meer aan de sensibiliteit van het zich emanciperend katholiek volksdeel. Toen in 1967 deze kerk afgebroken moest worden koos bisschop Ernst voor de Michaëlkerk in Breda-Oost. Deze moderne kerk, gelegen in een kinderrijke woonbuurt, stond daar waar de mensen waren.

Kathedraal in de binnenstad
Tijden veranderen en het culturele leven verplaatste zich meer en meer naar de binnenstad. Bisschop Muskens vond dat de Kerk aanwezig moest zijn op de areopaag van het moderne leven, daar waar discussies en debatten plaatsvinden. Daarom verkoos hij in 2001 de kathedrale zetel terug te verplaatsen naar het hart van Breda, naar de H. Antoniuskerk.