Parochies voeren acties voor Brazilië

2 maart 2009

Gedurende de veertigdagentijd voeren de parochies en parochiekernen in het bisdom Breda actie voor de Sojaboeren in het Amazonewoud in Brazilië. Op deze wijze vertalen de parochies in het bisdom het landelijk thema van de Vastenactie ‘Ontmoet de ander’.

Ecologie en woonomgeving
“De Vastenaktie legt in 2009 het accent op de omgang tussen mensen, op respect voor elkaar. In grote delen van het Amazones worden sinds de komst van gigantische sojaplantages veel mensen niet in hun waarde gelaten. Kleine boeren en inheemse bevolkingsgroepen worden zonder respect van hun land gejaagd of gedwongen te leven onder barre omstandigheden,” vertelt Benedict Laval, missiesecretaris van het bisdom Breda.

“Soja is wel een belangrijk product. Het hoge gehalte aan eiwitten heeft soja tot een onmisbaar voedingsproduct gemaakt. Dit is het probleem niet, maar door de ongecontroleerde aanleg van sojaplantages is de ecologische structuur van het Aamazonegebied ernstig aangetast. Dit heeft grote gevolgen voor het milieu en de woonomgeving van deze mensen.”

Bisschoppelijke Vastenaktie
De Bisschoppelijke Vastenaktie wil de lokale bevolking ondersteuning in haar strijd voor een gezond leefklimaat. Samen met de kerkelijke partnerorganisaties Frente de Defesa de Amazônia en de Commissie voor het Landbouwpastoraat in de Noordelijke deelstaat Pará vraagt ze aandacht voor deze problematiek. De overheden worden aangezet om de sojaproductie niet verder uit te breiden.

De kerkelijke organisaties vragen aandacht voor kleinschalige sojaproducenten en zetten zich in om de arbeidsomstandigheden op de plantages te verbeteren. Tevens worden boeren getraind in agrarische ecologie, waardoor boeren een diversiteit aan gewassen gaan verbouwen en door nieuwe landbouwtechnieken hun grond efficiënt en duurzaam gaan bewerken.

Veertigdagentijd
“Dit project hoort echt thuis in de veertigdagentijd omdat ecologie, recht doen aan de schepping en onderlinge solidariteit met elkaar verbonden worden,” aldus Benedict Laval.

Voor verdere informatie zie: www.vastenaktie.nl