Diocesane zangdag: met nieuwe ogen kijken

10 februari 2009

Liederen zingen op oude teksten: kerkkoren doen bijna niet anders. Het is de kunst om die teksten telkens zo te zingen alsof ze nieuw zijn. Dat kan, aldus bisschop Van den Hende, door er met nieuwe ogen naar te kijken.

Jubileum
De bisschop zei dit tijdens de zangdag van de diocesane Gregoriusvereniging en de pastorale dienstverelning van het bisdom van Breda, die op zaterdag 7 februari werd gehouden in Zevenbergen. Deze dag werd mede georganiseerd door het Bartholomeuskoor uit die plaats dat dit jaar zijn 175-jarig bestaan viert. Aan het begin van de dag kreeg mgr. Van den Hende dan ook het eerste exemplaar van het Jubileumboek van het koor.

Driedaagse van Pasen
Daarna was het de beurt aan de 120 deelnemers om onder leiding van Jan Schuurmans muziek te zingen voor de driedaagse van Pasen: de tijd van de avond van Witte Donderdag tot de morgen van Pasen. De bisschop gaf hierbij een toelichting: “Je kunt een nieuw lied zingen en een oude tekst gebruiken. De teksten die we zingen zijn oud, maar als we die met inzet zingen klinken ze als nieuw. We gaan kijken met nieuwe ogen om het met nog meer enthousiasme te kunnen zingen.”

In de middag konden de deelnemers aan de slag in werkwinkels over stemvorming, Pasen en Palmzondag. Vooral voor de werkwinkel over stemvorming was veel belangstelling.

Orgel
Uiteraard kwam ook het jubilerende koor aan bod: het zong gregoriaans en werken van Elgar, Da Victoria en Peeters. Hoogtepunt was de uitvoering door organist Lambert van Eekelen van de ‘Fantaisie a La Majeur’ van César Franck op het Verschueren/Tiggelman-orgel van de Bartholomeuskerk.