Diocesane zangdag over Triduüm Sacrum

26 januari 2009

De pastorale dienstverlening van het bisdom Breda en de diocesane afdeling van de Nederlandse Sint Gregoriusvereniging organiseren zaterdag 7 februari 2009 de jaarlijkse zangdag. Deze staat in het teken van de Goede Week, Pasen en de Paastijd. De dag vindt plaats in de Sint Bartholomeuskerk te Zevenbergen.

“Deze dag staat in een lange traditie,” vertelt Jan Schuurmans, medewerker kerkmuziek van de pastorale dienstverlening van het bisdom. “De NGSV houdt jaarlijks een studiedag voor de dirigenten, organisten en koorzangers. In oktober 2007 werd een bijeenkomst georganiseerd waaraan bisschop Van den Hende deelnam. Deze was in de gerestaureerde kathedraal.” De dag stond in het teken van Maria.

De zangdag werd druk bezocht en de deelnemers wilden een vervolg. Ook bisschop Van den Hende was enthousiast. Daarom is nu als vervolgthema gekozen het Triduüm Sacrum, de liturgische periode vanaf de avondmis van Witte Donderdag tot en met de vespers van Paaszondag.

Een kerkkoor is een plaats van geloofsverdieping. De bisschop zal aanwezig zijn om in de ochtend een uitleg te geven rond verschillende liederen van de Paastijd. In het middagdeel zijn er drie werkwinkels rond stemvorming, Palmzondag en Pasen. De bisschop celebreert de afsluitende gebedsviering.

Er is niet voor niets voor Zevenbergen gekozen. “De kerk is zowel per auto als met het openbaar vervoer goed bereikbaar,” vertelt Schuurmans. “Er is een mooi Verschueren/Tiggelman-orgel. Organisten krijgen de gelegenheid dit te bespelen. Daarnaast is het voor de parochiekern Zevenbergen een bijzonder jaar. Het Bartholomeuskoor bestaat 175 jaar,” motiveert Jan Schuurmans de keuze.

De korendag begint om 10.00 u. De kerk is vanaf 9.30 u. geopend. De dag eindigt rond 15.00 u. Voor lunch wordt er gezorgd.

Aanmelden kan via het formulier op deze website. Klik hier.
De pdf met de uitnodiging voor de zangdag. Klik hier.