Viering 80 jaar catechisten

8 december 2008

Op 8 december 2008 vierden de leden van de Catechisten in Breda hun tachtigjarig jubileum. Bisschop Van den Hende celebreerde een eucharistieviering. Het dameskoor van de parochie H. Maria Hemelvaart te Bavel luisterde de viering op.

Wegens de hoge leeftijd van de leden hebben de catechisten er de voorkeur aan gegeven het jubileum in eigen kring te vieren. De vereniging is op 8 december 1928 als kerkelijke vereniging opgericht door bisschop Hopmans. Aanvankelijk telde ze drie leden die in 1926 samen gingen wonen. Ongeveer 200 leden hebben er deel van uitgemaakt. Nu leven er 33 Catechisten. Voor het merendeel wonen ze in de omgeving van Breda. Eén leeft er in Slowenië. De Catechisten hebben zich met name verdienstelijk gemaakt in het wijkwerk. Ze stonden aan de wieg van opleidingen in gezinszorg en maatschappelijk werk. Nu ze ouder zijn, verdiepen de Catechisten zich meer en meer in hun eigen spirtualiteit. Door giften aan maatschappelijke noden tonen ze hun maatschappelijke betrokkenheid.