Jongeren op weg naar Brussel (Taize)

11 november 2008

“Iedere nacht verlang ik naar U, o God; ik hunker naar U met heel mijn ziel.” Deze zin, geschreven door de profeet Jesaja, klonk afgelopen zondag in een halfdonkere kerk in Bergen op Zoom. Op muziek gezet door de gemeenschap van Taizé, speciaal voor de komende Europese Ontmoeting van Taizé in Brussel, eind dit jaar. Het lied klonk in een bijzonder Taizégebed dat georganiseerd was door jongeren die naar Brussel gaan.

Een flinke groep jongeren uit verschillende hoeken van het bisdom kwamen samen voor een middag vol informatie en het Taizé gebed. Pastoor Rud Smit van de Lievevrouweparochie van Bergen op Zoom verleende hen gastvrijheid en stelde zijn huis en de kerk open voor de jongeren.

Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom: “We proberen om jongeren uit te dagen om mee te reizen naar Brussel. Met Oud en Nieuw komen daar tienduizenden jongeren uit heel Europa samen, met de broeders van Taizé voor wat ze zijn gaan noemen de pelgrimage van vertrouwen. Zo dichtbij is de Ontmoeting nog nooit geweest en dit is dus een unieke kans om het een keer zelf mee te maken.”

Bij de jongeren die afgelopen zondag in Bergen op Zoom samenkwamen is die boodschap in ieder geval goed overgekomen. Veel van hen besloten om erbij te zijn van 29 december tot 2 januari. Voor hen – en alle anderen die zich inschrijven – wordt door het bisdom vervoer naar Brussel georganiseerd. De ontmoeting is oecumenisch: jongeren van alle kerken en gezindten zijn welkom om mee te gaan.

Meer informatie vindt u op www.taizeinnederland.nl