Enthousiaste Bredase deelname Katholieke Jongerendag (KJD)

5 november 2008

Ongeveer 70 jongeren uit het bisdom Breda vertrokken zondagochtend 2 november 2008 in alle vroegte naar de Katholieke Jongerendag in de Maaspoort te ’s-Hertogenbosch. Daar waren iets meer dan 2000 jonge mensen uit het hele land bijeen rond het thema ‘Zout’.

Roeping.nu
Het bisdom Breda presenteerde het programma van het jongerenplatform en de roepingencampagne. De flyers en de ‘CD-rom’ met een verwijzing naar de website www.roeping.nu vonden gretig aftrek.
Jongeren uit het bisdom leverden een actieve bijdrage aan de organisatie en de liturgie. “Voor mij vormde de eucharistie het hoogtepunt van de dag,” verklaarde Marie-Yvonne van den Oever, begeleidster van de tienergroep van Chemin Neuf te Oosterhout. “Ik heb tijdens de viering genoten van het schitterende lied Our God is an awesome God.”
Ze heeft ook het materiaal van de roepingencampagne bekeken. “Ik vond de ‘CD-rom’ verfrissend. De Heer heeft voor iedereen een roeping. Binnen onze Kerk vormen de sacramenten een grote schat, die we moeten bewaren. We kunnen de sacramenten enkel ontvangen als er bedienaren zijn. Daarom is het goed jongeren op de roeping tot het priester- en diakenambt te wijzen zonder tekort te doen aan andere roepingen.”

Europese Ontmoeting Taizé
In de middag vonden diverse workshops (‘flavours’ genaamd) plaats. Jongeren uit het bisdom Breda hadden een actief aandeel in de workshop rond de Europese Ontmoeting van Taizé in Brussel. Deze vindt plaats van 29 december tot en met 2 januari 2009.
“De Vlamingen verlangen ernaar Nederlandse jongeren te ontmoeten,” vertelde de Vlaamse Elke. “Het is de bedoeling dat in Nederland een netwerk van contactgroepen gevormd wordt, waarbij jongeren zich aan kunnen sluiten.

Levenskeuzes
Isabella Bakker (27 jaar) uit Bergen op Zoom heeft al meerdere malen deelgenomen aan deze dagen. “Ik ben in Parijs, Milaan en Zagreb geweest. Daarnaast heb ik sinds mij zeventiende regelmatig een bezoek aan Taizé gebracht. In de rust en stilte van Taizé kom ik dichter bij God. Hierdoor ben ik in mijn geloof gegroeid. Door de ontmoeting met anderen krijg je steeds nieuwe inzichten. Hierdoor ben ik geholpen om levenskeuzes te maken.”
Ook in Brussel is ze weer van de partij. “Ik weet niet hoeveel jongeren we meekrijgen. Als er een groep is, ga ik mee als begeleidster. We hopen uit het bisdom met een flinke groep te gaan. Anders vertrek ik al op Tweede Kerstdag om aan de voorbereidingen mee te doen.”

Bijeenkomst vooraf: Bergen op Zoom
Op 9 november is een voorbereidende bijeenkomst in Bergen op Zoom. Deze begint om 15.00 u. in het parochiecentrum van de Lieve Vrouweparochie, Burgemeester Stulemeijerlaan 8 te Bergen op Zoom. Pastoor Rud Smit en Isabella Bakker zullen over de Europese Ontmoeting vertellen en over Taizé. Daarna is er een afsluitende gebedsviering in de St. Gertrudiskerk in deze stad. Iedereen is van harte welkom.

Voor verdere informatie: www.taizeinnederland.nl