Bisschop Van den Hende geeft Nederlandse jongeren sleutelhanger cadeau

17 juli 2008

Bisschop Van den Hende van Breda heeft in Sydney alle Nederlandse deelnemers aan de Wereldjongerendagen een sleutelhanger gegeven. De bisschop deed dat donderdagmorgen tijdens zijn catechese over de hoop.

De hoop
In zijn catechese vertrok bisschop Van den Hende vanuit enkele spreekwoorden over hoop, zoals ‘hoop doet leven’ en ‘hopen tegen beter weten in’. Hij vroeg de jongeren welke associatie ze daarbij hebben. Op hopen tegen beter weten in, reageerde een van de jongeren: “Dat is als je tegen beter weten in hoopt dat je voetbalclub kampioen gaat worden, terwijl dat eigenlijk niet meer kan.”
Daarna ging de bisschop in op de hoop zoals die ter sprake komt in de Bijbel. In het licht van het geloof is hopen méér dan optimisme en kun je zelfs hopen als het tegenzit, omdat je weet dat God zich met je bemoeit, legde de bisschop uit.

Bisschop Van den Hende tijdens zijn catechese. (Foto: bisdom Breda)

Drie kerkramen
De catechese van de bisschop was de tweede in de reeks van drie catecheses die de Nederlandse bisschoppen in Sydney geven. Achtereenvolgens komen liefde, hoop en geloof ter sprake. Meestal worden deze precies in omgekeerde volgorde genoemd: geloof, hoop, liefde.
De bisschop duidde dat door de deugden te vergelijken met drie kerkramen. Voor de mensen in de kerk is het geloof de basis. Daaruit vloeien de hoop voort en de liefde. Mensen die de ramen van buiten bekijken, kunnen ze in omgekeerde volgorde begrijpen, omdat zij de liefde op de eerste plaats zien. En liefde werkt aanstekelijk, aldus de bisschop van Breda.

Omgekeerde collecte
Tegen het eind van de catechese deelde de bisschop aan elke jonge pelgrim een sleutelhanger uit. Bij wijze van ‘omgekeerde collecte’ gingen de sleutelhangers rond in de collectemandjes. Op de sleutelhangers staat een verwijzing naar drie bijbelteksten rond getuigen van de hoop die in ons leeft. ‘Getuigen van de hoop die in ons leeft’ is de titel van de missiebrief die de Nederlandse bisschoppen in 2006 uitbrachten. De WJD roepen de jongeren op om te getuigen van he geloof. Het thema van de WJD is: Wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn.

(Foto: bisdom Breda)

De bijbelteksten op de sleutelhanger zijn: Jeremia 1, 4-7, Psalm 139, Johannes 15, 16. Op de andere kant van de sleutelhanger staat de tekst: ‘Zeg niet “Ik ben veel te jong!” Want God kent je, roept je en heeft je uitgekozen om met Hem op weg te gaan.”

Bisschop in WJD-journaal
Op donderdag 17 juli is de bisschop aan het eind van de middag (Nederlandse tijd) te gast in het WJD-journaal, een KRO/RKK-programma. Het WJD-journaal volgde de bisschop voor en tijdens zijn catechese en had daarna nog een gesprek met hem over de Wereldjongerendagen. Het WJD-journaal kan ook worden bekeken via de website www.katholieknederland.nl.

Bisschop Van den Hende in gesprek met Wilfred Kemp van het WJD-journaal. (Foto: bisdom Breda)