Bisschop van Breda start WJD-weblog vanuit Australië

10 juli 2008

Bisschop Van den Hende van Breda is op internet een WJD-weblog gestart vanuit de stad Gouldburn, Australië. De bisschop volgt in het aartsbisdom Canberra-Gouldburn met 700 Nederlandse jongeren het voorprogramma van de Wereldjongerendagen (WJD).

In het WJD-weblog van de bisschop (te vinden op www.bisschopvandenhendewjd.web-log.nl) schrijft hij over de eerste indrukken van de reis en de start van het WJD-voorprogramma in Goulburn.

Belang WJD voor Kerk en jongeren
Via het weblog kan de Kerk in Nederland, inclusief de jongeren die niet meekonden en familie en vrienden van degenen die wel afreisden naar Australië, enigszins delen in de WJD-ervaringen van jongeren en bisschoppen in Gouldburn en Sydney. In Goulburn maakt bisschop Van den Hende voor een groot deel hetzelfde programma als de jongeren mee. Tijdens het hoofdprogramma in Sydney zal hij als bisschop meer verplichtingen hebben.

Tijdverschil
In Australië is het negen uur later dan in Nederland. Als het weblog ´s avonds wordt bijgewerkt zal het daarom ´s middags te lezen zijn. Het weblog zal regelmatig worden bijgewerkt, afhankelijk van de drukte van het programma en de ruimte die ervoor is in het programma van de bisschop.

Bisschop Van den Hende tijdens de openingsviering in Goulburn. Helemaal links op de foto deken Wiertz van dekenaat De Baronie. Rechts op de foto de hoofdcelebrant in de viering: de pauselijke nuntius. Met als tweede naast hem bisschop De Jon, hulpbisschop van Roermond en bisschop-referent voor de jongeren.

Winter in Gouldburn
Gouldburn is een kleine stad van ongeveer 20.000 inwoners. Het was de eerste stad die door de westerlingen meer landinwaarts werd gesticht en heeft dus voor Australische begrippen een lange geschiedenis. Het is momenteel winter in Australië. In Syndey is het tussen de 15 en 18 graden. In Goulburn is het aanzienlijk kouder, vergelijkbaar met een vroege winterdag in Nederland.

Drie Nederlandse bisschoppen
Bisschop Van den Hende sluit zich met zijn deelname aan bij bisschop De Jong, hulpbisschop van het bisdom Roermond, die als bisschop-referent voor de jongeren het programma meemaakt. Bisschop Van Burgsteden, hulpbisschop van het bisdom Haarlem, zal zich in Sydney aansluiten voor het hoofdprogramma van de WJD.