Fietstocht langs kerkelijk religieus erfgoed

16 juni 2008

Het bisdom Breda organiseert op 13 september een diocesane fietsdag. Deze valt samen met de Open Monumentendag. De fietstocht staat in het kader van het Jaar van het Religieus Erfgoed.

Een commissie van het bisdom die diocesaan activiteiten voor het Jaar van het Religieus Erfgoed coördineert heeft vier fietsroutes samengesteld, verdeeld over de drie dekenaten. Deze routes zijn in de omgeving van Teteringen, Dorst, Hulst en Bergen op Zoom. De deelnemende parochies en parochiekernen zullen routebeschrijvingen met routekaart ontvangen. Aan alle parochies en parochiekernen is een model-route toegezonden.

“Zo’n fietsroute langs kerken en kapellen is voor allen een uitdaging en een kans om het religieus erfgoed dat in ons midden is, en dat verwijst naar de waarden van het geloof, met een zekere trots aan anderen te laten zien,” aldus vicaris-generaal Vincent Schoenmakers.

Daarom nodigt de commissie van het bisdom parochies uit om ook zelf voor deze dag tochten van 20 tot 30 kilometer uit te zetten langs kerken en kapellen in hun regio, en op de fietsdag de kerken en kapellen die aan deze route gelegen zijn voor het publiek open te stellen.

In het kader van het Jaar van het Religieus Erfgoed is vanuit het bisdom van Breda een quiz gemaakt die op parochieavonden individueel gespeeld kan worden. Zij is gemodelleerd naar het TV-programma Per seconde wijzer. De quiz is tegen betaling van € 10,– verkrijgbaar bij het secretariaat van het bisdom Breda: E secretariaat@bisdombreda.nl, T 076 5223444.