Pelgrimstocht WJD door regen en wind

27 mei 2008

“Laten we voortgaan in vrede.” Met die woorden begon en eindigde de pelgrimstocht van de Bredase jongeren die in juli op weg gaan naar de Wereldjongerendagen in Sydney, Australië. De gefietste pelgrimstocht van Middelburg naar Breda was de laatste stap in de voorbereiding van de jongeren.

Gastvrij ontvangen
“Het waaide, wat een wind! En vol tegen…” De verzuchting van één van de jongeren na afloop, was tekenend voor de inspanning die de jongeren hebben geleverd. De straffe tegenwind op zaterdag in Zeeland en een enorme wolkbreuk op zondag maakten de pelgrimstocht  tot een zware tocht. Begonnen in de katholieke kerk van Middelburg bij de bedevaartskapel van Onze Lieve Vrouwe in de Polder leidde de tocht langs diverse pelgrimsplaatsen in het bisdom. En overal werden de jongeren gastvrij ontvangen door de parochies, die geen moeite spaarden om hen welkom te heten.

Dwars door Zeeland
De eerste dag – vooral in Zeeland – stond in het teken van de vraag waarom de jongeren nu eigenlijk naar Sydney gaan. Aan de voet van een kopie van het beroemde Wereldjongerendagenkruis in Goes dachten ze hier samen over na. Via tussenstops in Rilland en Ossendrecht, in de kapel van de West-Brabantse heilige zuster Marie-Adolphine, arriveerde de groep net op tijd voor de eucharistieviering in Bergen op Zoom.
Daarna werden ze gastvrij ontvangen in het huis van pastoor Rud Smit voor een maaltijd en overnachting. Niet toevallig is zijn huis een plek waar jongeren graag samenkomen. Hij is al jaren nauw betrokken bij de Wereldjongerendagen. “Voel je thuis, jullie zijn zeer welkom,” zei Smit bij aankomst. Waarna hij zonder een spier te vertrekken zijn hele huis op zijn kop liet zetten door de vermoeide groep jongeren.

Via Maria en Christoffel
“Laten we voortgaan in vrede,” waren ook de woorden waarmee de groep op zondag op weg ging naar de eindbestemming Breda. Er werd gestopt in Zegge voor een bezoek aan de Mariakapel daar en in Hoeven, waar de jongeren de bisschop ontmoetten. Hij zal met de jongeren meereizen naar Sydney. In de kerk van Hoeven waar Sint Christoffel, patroon van de reizigers, een eigen kapel heeft, stonden de deelnemers lang stil bij de vraag wat pelgrimeren nu eigenlijk is en wat zij hopen te vinden op hun tocht.
De laatste etappe in de stromende regen naar Breda was daarna niet moeilijk meer. In de kathedraal vormde de eucharistievering met bisschop Van den Hende de afsluiting van de bedevaart Hij gaf alle jongeren op een voor hen indrukwekkende wijze een pelgrimszegen mee voor de grote pelgrimstocht naar Sydney.

Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom, kijkt tevreden terug op de tocht: “We zijn met zijn allen al zo lang bezig met de voorbereiding op de Wereldjongerendagen. Nu heb ik het gevoel dat we er echt klaar voor zijn. De groep is hecht geworden in de afgelopen dagen en nu al zie je hoe iedereen voor elkaar klaar staat. Dat belooft veel goeds voor de reis in juli. We gaan voort in vrede, zo sloten we de viering af. Nog maar een paar weken en dan is het zover…”

Meer foto’s van de pelgrimstocht vindt u hier.