‘Zie niet mijn beperking, maar zie mij’

12 september 2007

Verschillende geestelijk verzorgers uit Brabant hebben meegedaan aan een provinciale wedstrijd voor medewerkers in de zorg. Ze waren uitgedaagd om inspirerende voorbeelden te noemen over nieuwe manieren om mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen, zodat zij zelf keuzes kunnen maken. De voorbeelden zijn gebundeld in het boek Meer dan 100 Mooie Voorbeelden. Wie heeft de touwtjes in handen?

Anja Verbraak, geestelijk verzorger van Amarant, en Anita van Steyn van de Pastorale Dienstverlening van het bisdom Breda waren aanwezig bij de nominatie van de beste voorbeelden uit Midden- en West-Brabant.

Regionale werkdag
Anja Verbraak vertelt: “Niet alleen voor zorginstellingen maar ook voor de plaatselijke geloofsgemeenschappen liggen er nog volop mogelijkheden. Op zaterdag drie november organiseert het platform ‘Samen geloven? Gewoon doen!’ daarom een regionale werkdag voor mensen met en zonder verstandelijke beperking over samen kerk zijn.”
Het wordt een dag boordevol ideeën en goede voorbeelden. Alle parochies in het bisdom Breda ontvangen binnenkort een uitnodiging,” deelt ze mee.

‘Samen geloven? Gewoon doen!’
‘Samen geloven? Gewoon doen!’ is een landelijk platform voor mensen met een verstandelijke beperking in de kerken. Vanuit het bisdom Breda is Anita van Steyn bij dit platform en bij de organisatie van de regionale werkdag betrokken.
Ze vertelt: "Bij de nominatie van beste voorbeelden werd een prachtig lied gezongen ‘Zie niet mijn beperking maar zie mij. Laten we het samen eens proberen. Ik luister naar jou, jij naar mij. Leer elkaars goede kanten waarderen. Neem ons toch gewoon als gewoon…’ Daar willen we vanuit de Kerk graag een steentje aan bijdragen op 3 november.”

De regionale werkdag van ‘Samen Geloven? Gewoon Doen!’ is op zaterdag 3 november van 13.00 uur tot 16.30 uur in de Baai in Etten-Leur. Informatie en aanmelding via www.sggd.nl of sggd@sggd.nl Voor meer informatie kunt u ook op het bisdom terecht bij Anita van Steyn.