Bredase jongere beleeft inspirerende Italiaanse jongerenontmoeting

6 september 2007

Fredi Timmermans is op 3 september vol met verhalen teruggekeerd uit Loreto. Namens het bisdom Breda maakte ze deel uit van de Nederlandse delegatie die van 28 tot en met 2 september deelnam aan de jongerenontmoeting in Loreto. Deze was georganiseerd door de Italiaanse bisschoppenconferentie. Hoogtepunten waren een ontmoetingen met de in Italië zeer populaire aartsbisschop Bruno Forte en met Enzo Bianchi, prior van de oecumenische gemeenschap Bose.

Gastvrij ontvangen
Fredi heeft een geweldige tijd gehad. “De Italianen waren geweldig gastvrij,” zegt ze. “Ik logeerde bij een gastgezin in San Salvo,een stadje in het Italiaanse aartsbisdom Chieti-Vasto, gelegen binnen de Italiaanse provincie de Abbruzzen samen met twee andere Nederlandse meisjes,” vertelt ze. In dit stadje verbleef ook de delegatie uit de Oekraïne samen met een groep jongeren uit het Italiaanse bisdom Sorrento. Vanuit deze plaats nam Fredi deel aan het voorprogramma en de ontmoeting in Loreto zelf.

Wachten op de ontmoeting met de paus. (Foto: Marc de Koning)

Versterking van geloof
In Loreto was Fredi bij de ontmoeting op zaterdag 1 september en de afsluitende eucharistieviering op 2 september. “De onderlinge sfeer was geweldig,” aldus Fredi. “De avond was echt een feest met bekende artiesten als Andrea Bocelli. Het is toch geweldig dat zulke mensen voor je optreden. Dan word je echt serieus genomen. In Loreto waren jongeren uit alle Europese landen. Daarnaast waren er ook delegaties uit Syrië en Palestina. Je voelt dat je niet alleen staat als je gelooft. Het was dezelfde ervaring die ik ook in Keulen had.”
Fredi is erg onder de indruk van haar ontmoeting met de paus. “Omdat ik lid was van een jongerendelegatie, had ik een goede plek. Op een gegeven moment passeerde de paus mij op twee meter afstand. Alle jongeren belden meteen naar huis, dus het hele netwerk lag plat.” Fredi voelde zich bijzonder aangesproken door de oproep van paus Benedictus XVI om de aarde te redden nu het nog kan. “Helaas mis je doordat de paus Italiaans spreekt de finesses van zijn preek maar ik zal alles thuis rustig doorlezen,” zegt ze.

Passie voor oecumene
De eerste dagen waren ingeruimd voor de kennismaking met het aartsbisdom Chieti-Vasto, dat geleid wordt door de bekende theoloog Bruno Forte. “Iedereen is een fan van hem,” aldus Fredi. “Jongeren scanderen regelmatig zijn naam. Dit kun je jezelf in Nederland niet voorstellen.” Fredi was aanwezig bij avondontmoetingen in Chieti en Vasto op donderdag 30 en vrijdag 31 augustus. Ze was bijzonder geboeid door Enzo Bianchi, de prior van de oecumenische kloostergemeenschap te Bose. “Hij sprak ons op donderdagavond toe. Hij was vol vuur voor de oecumene. “Christus heeft ons niet gescheiden, dat hebben onze voorvaderen gedaan,” zei hij letterlijk. Volgens Bianchi cirkelen de kerkelijke gemeenschappen om Christus heen. Hij is het centrum. Nu moeten deze gemeenschappen zich tot Hem wenden en naar Hem toe bewegen. Zo ontstaat de eenheid.”

Ontmoeting met Bruno Forte
Vrijdagavond bracht de delegatie een bezoek aan een feestavond in Vasto. “Daar op de markt was een groot volksfeest. Op een gegeven moment kwam aartsbisschop Bruno Forte. Hij nam een vol uur het woord. Daarna konden jongeren vragen stellen. Er kwamen geen triviale vragen, maar echte diepgaande vragen. Bisschop Forte ging echt op de vragen in. Op een gegeven moment kon onze delegatie ook een vraag stellen. Namens onze delegatie heb ik hem verteld over Nederland, waar maar weinig jongeren katholiek zijn en naar de Kerk gaan. Ik vroeg hoe wij daar mee om moesten gaan. Hij antwoordde ons dat we nooit alleen zijn in het geloof. God staat achter ons. Hij is liefde. Daarna omhelsde hij mee. Voor mij een ontroerende ervaring.”

(Foto: Marc de Koning)