Video: jongeren in een synodale, missionaire Kerk

11 oktober 2024

Momenteel vindt in Rome de tweede zitting plaats van de bisschoppensynode rond de vraag: hoe kunnen we een missionaire synodale Kerk zijn? In een nieuwe video van katholiekleven.nl vertelt Arieke Van Reeken-de Greew over haar antwoord op deze vraag. Zij zet zich in voor de organisatie van de Katholieke Jongerendag (KJD).

Een van de thema’s van de bisschoppensynode is de medeverantwoordelijkheid van alle gedoopten in de Kerk. Hoe voelen jongeren in Nederland zich medeverantwoordelijk voor de Kerk? Hoe belangrijk is het om jongeren en hun talenten samen te brengen in de Kerk? Arieke is betrokken bij de organisatie van de Katholieke Jongerendag (zaterdag 2 november 2024). Zij vertelt erover samen met haar echtgenoot Felipe.

Vrienden hebben in de Kerk is belangrijk

De Katholieke Jongerendag wordt georganiseerd voor en door jongeren zelf. “Het hebben van vrienden bij de Kerk is belangrijk”, vertelt Arieke. “Want je gaat naar de Kerk om God te ontmoeten, maar ook om God samen te ontmoeten. Met je vrienden samen.”

“Ik denk dat de bedoeling van de Kerk zeker is dat wij actief naar buiten treden met ons geloof en daar andere mensen in mee proberen te nemen”, vult Felipe aan. “Ik vind het heel leuk om op een laagdrempelige manier mensen kennis te laten maken met het geloof. Je verwelkomt mensen eventueel op straat in de Kerk om een kaarsje op te steken. Dat soort kleine handelingen kunnen er soms al voor zorgen dat mensen kennismaken met de Kerk en met de mensen die er komen.”

Samen het geloof beleven

Dat is ook Ariekes hoop voor de KJD: “Dat jongeren weer naar hun eigen parochie terugkeren met goede moed, met inspiratie en met hopelijk nieuwe vrienden uit de buurt. Dat ze zich gesteund en gezien voelen, maar vooral enthousiast zijn om actief met hun geloof bezig te gaan, om steeds naar God te blijven zoeken en ook naar anderen te zoeken met wie ze samen het geloof kunnen beleven.”

Zelf kerken ze in Heerhugowaard, waar ze hun zoontje Renze (1) lieten dopen. Wat betekent het voor hen persoonlijk om mee te doen in de Kerk? Hoe zien ze de toekomst van de Kerk? Wat hopen ze voor Renze? Ze vertellen het in het interview. Kijk de video op katholiekleven.nl.