Documentaire: Wie was de zalige Ana van Jezus?

10 oktober 2024

Bij het bezoek van paus Francis aan België eind september 2024 vond tijdens de viering van de eucharistie in het Koning Boudewijnstadion de zaligverklaring plaats van Ana van Jezus. Honderden gelovigen uit Nederland maakten deze zaligverklaring mee. De katholieke kerk in België en het Nationaal Comité Pausbezoek maakten een documentaire over de nieuwe zalige. In de video komt ook pater Marc Lindeijer SJ aan het woord.

De video gaat over de geschiedenis en zaligverklaring van Ana van Jezus. Hoe heeft zij, de “discrete gezellin van de heilige Teresa van Avila, de moed gevonden om kloosters te stichten in Frankrijk en België, landen die haar onbekend waren?” zo vragen de documentairemakers zich af.

Pater Marc Lindeijer gaat in op wat er bij een zalig- en heiligverklaring komt kijken. “We beginnen pas met nadenken over iemands heiligheid wanneer de persoon overleden is. Een ander wezenlijk element is dat er rond de overledene een cultus ontstaat. Niet alleen een persoonlijke maar ten dienste van de Kerk.” Pater Marc legt uit dat er drie fases zijn die daarna volgen: een diocesane fase waarin de bisschop gevraagd wordt om onderzoek te doen. Vervolgens is er een volksfase en tenslotte een Romeinse fase waarin Rome een oordeel uitspreekt.

Na een lang en bochtig parcours, een proces dat al werd gestart na haar dood in 1621, werd Ana van Jezus eerbiedwaardig verklaard op 28 november 2019 en zalig op 29 september 2024. Volgens Lindeijer heeft haar zaak heel lang geduurd, ruim 400 jaar, “maar bij dit alles is het goed om te weten dat de Kerk nooit haast heeft.”

Ana van Jezus stichtte onder meer het klooster van de Ongeschoeide Karmelietessen in Brussel. Ze stond bekend als een mystica en baarde veel opzien met haar geschriften over het gebed.

foto: screenshot Vatican Media