Installatie Mgr. Ron van den Hout als 25e bisschop van Roermond

23 augustus 2024

Mgr. Dr. Ron van den Hout wordt zaterdag 24 augustus geïnstalleerd als de 25e bisschop van Roermond. Hij doet dit door de zetel van het bisdom Roermond in bezit te nemen. Dit gebeurt tijdens een pontificale eucharistieviering in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. Bisschop Liesen zal bij de installatieplechtigheid aanwezig zijn. De viering begint om 10.30 uur en wordt door meer dan duizend gasten bijgewoond. De plechtigheid is ook live op televisie te volgen via de Limburgse regionale omroep L1.

Mgr. Van den Hout (59) werd op 21 juni door paus Franciscus benoemd tot bisschop van Roermond. Hij volgt Mgr. Harrie Smeets op, die eind vorig jaar na een langdurig ziekbed overleed. Mgr. Van den Hout was sinds 2017 bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Omdat hij al bisschop is, hoeft hij niet opnieuw gewijd te worden. Wel moet hij de bisschopzetel van Roermond in bezit nemen.

In bezit nemen zetel
Tijdens de viering op 24 augustus wordt eerst de benoemingsbul van paus Franciscus aan alle aanwezigen getoond en voorgelezen. Vervolgens wordt Mgr. Van den Hout naar zijn nieuwe bisschopszetel begeleid. Dit is een grote troon (cathedra) die in de kathedraal staat en waar alleen de residerend bisschop op mag zitten. Mgr Van den Hout wordt naar de zetel begeleid door Mgr. Hans van den Hende, de voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie en Mgr. René Maessen, de diocesaan administrator, die afgelopen jaar als waarnemer het bisdom Roermond heeft bestuurd. Vanaf het moment van inbezitneming van de zetel gaat leiding van het bisdom officieel over op de nieuwe bisschop.

Voorafgaand aan de viering zal een stoet van bisschoppen, priesters, diakens, misdienaars, acolieten, leden van broederschappen, ridderorden, schutterijen en gildes vanaf de Caroluskapel in de Swalmerstraat (kantoor bisdom) naar de kathedraal trekken. In de stoet loopt ook een vertegenwoordiging mee van vaandeldragers van Limburgse schutterijen en twee gildes uit het Brabantse Diessen, de geboorteplaats van Mgr. Van den Hout. De tientallen misdienaars en acolieten zijn afkomstig uit parochies uit het hele bisdom Roermond.

Bisschopsstaf
Bij aankomst in de kathedraal krijgt Mgr. Van den Hout een nieuwe bisschopsstaf aangeboden. Hierin zijn vier heiligen verwerkt, die de bisdommen waarmee hij van doen heeft of heeft gehad met elkaar verbinden: Bonifatius (patroon van het bisdom Groningen-Leeuwarden), Servatius (eerste bisschop van Maastricht én de eerste bisschop in het huidige Nederland), Willibrordus (patroonheilige van de Nederlandse kerkprovincie) en Maria, die voor de hele Kerk belangrijk is, maar zeker in de bisdommen Den Bosch (waar Mgr. Van den Hout vandaan komt) en Roermond op een bijzondere verering mag rekenen.

Wapenschild
Bisschoppen mogen een eigen wapenschild voeren. Mgr. Van den Hout heeft ervoor gekozen om het wapen dat ontworpen is, toen hij bisschop van Groningen-Leeuwarden werd te handhaven. Wel zijn er een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Zo stond het hartschild met het persoonlijke wapen van de bisschop tegen een achtergrond van het groene bisdomwapen van Groningen-Leeuwarden. Dit is nu vervangen door het blauwe wapen met lelie van het bisdom Roermond. Ook is de kleurstelling van het wapen van de bisschop enigszins aangepast. Het wapen hangt onder meer tegen de rugleuning van de bisschopszetel in de kathedraal en wordt gebruikt op officiële documenten. De wapenspreuk van Mgr. Van den Hout blijft ongewijzigd. Deze luidt: In exilio spes (In de ballingschap is er hoop).

Viering
Naast Mgr. Van den Hout zijn in de eucharistieviering dertien andere bisschoppen aanwezig, onder wie de pauselijke nuntius in Nederland en bisschoppen, oud-bisschoppen en hulpbisschoppen van andere Nederlandse bisdommen en het omringende buitenland. Mgr. Van den Hout is zelf hoofdcelebrant en zal ook de preek verzorgen. De voorbeden worden tijdens de mis uitgesproken door vertegenwoordigers van diverse geledingen uit het bisdom. Misdienaars uit verschillende Limburgse parochies zullen de gaven aandragen.

Live tv-uitzending
De installatie van Mgr. Van den Hout wordt op 24 augustus live uitgezonden door de regionale omroep L1. Vanaf 10:00 uur zendt de omroep een voorbeschouwing uit. Om 10:30 uur begint de live uitzending van de viering. De Limburgse omroep L1 is via de kabel of internet in het hele land te ontvangen (www.l1.nl). De uitzending wordt op internet ook overgenomen door KRO-NCRV.

Foto: Bisdom Roermond