Fredi Timmermans namens bisdom naar Loreto

27 augustus 2007

Fredi Timmermans (19 jaar) uit Roosendaal neemt van 28 augustus tot en met 3 september als afgevaardigde van het bisdom Breda deel aan de jongerenontmoeting in de Italiaanse bedevaartplaats Loreto. Fredi maakt deel uit van de delegatie van de Nederlandse kerkprovincie, die tien jongeren telt

Internationale jongerenontmoeting
De jongerenontmoeting wordt georganiseerd door de Italiaanse bisschoppenconferentie. Deze hoopt door een driejaarlijks jongerenprogramma de deelname van jongeren aan het kerkelijk leven te vergroten. Hoogtepunten in dit programma vormen de jongerenontmoeting met paus Benedictus XVI in Loreto op 1 en 2 september 2007 én de deelname aan de Wereldjongerendagen in Sydney (2008). Voor de ontmoeting in Loreto zijn ook jongerendelegaties uit andere Europese landen uitgenodigd. De Italiaanse bisschoppen verwachten ongeveer 300.000 deelnemers.

Beantwoord geloof
Fredi Timmermans is een enthousiaste jonge vrouw. Zij studeert theologie aan de Faculteit van de Katholieke Theologie te Tilburg. Al eerder nam zij met het bisdom Breda deel aan de Wereldjongerendagen in Keulen. “Daar heb ik, meer dan op jongerendagen in Nederland, gevoeld dat ik geloof. Ik wist het natuurlijk wel, maar dat je ook je geloof beantwoord voelt, dat is echt geweldig,” vertelt ze. “Ik hoop dat Loreto mij dat gevoel kan geven, maar niet alleen Loreto zelf, ook de jongeren, de paus, Maria zelf misschien. Ik hoop ook met andere jongeren te praten, ik hoop te kunnen zien of Italiaanse jongeren anders geloven dan dat handjevol Nederlanders die de kans van hun leven krijgen.”

Kerk
"Op zulke dagen voel je dat je niet alleen bent. Je vangt een kleine glimp op van de Wereldkerk. Van het instituut zoals dat wordt genoemd, wat dan niet ineens meer ver weg of star lijkt maar juist beweegt. Zich voortbeweegt in grote mensenmassa’s op weg naar de paus of naar de kerk op de heuvels in Taizé. Ik wil die inspiratie niet alleen voor mezelf houden. Het geld voor deze reis komt niet van mij maar van het bisdom en dus eigenlijk ook van andere gelovigen,” realiseert Fredi zich. Ze wil graag doorgeven en teruggeven van datgene wat ze in Italië gaat meemaken.

Gastgezin
De eerste dagen verblijft Fredi in een Italiaans gastgezin. Hier maakt ze kennis met verschillende aspecten van het Italiaans leven. Op 1 en 2 september is ze in Loreto waar ze deelneemt aan een avondwake en de viering met de paus. Alle delegaties bezoeken bij toerbeurt het Heilig Huis van Loreto.

Maria-bedevaartsoord
Loreto ligt in Midden-Italië en is één van de bekendste Maria-bedevaartsoorden ter wereld. Volgens de legende brachten engelen in 1291 het huis waarin Jezus, Joseph en Maria woonden op het einde van de dertiende eeuw naar Loreto. Dit groeide uit tot een belangrijke bedevaartplaats. Kopieën van het Heilig Huis bevinden zich o.a. in Praag (de Loreto-kerk) en Thorn.