Lievevrouweparochie brengt Paasfilm uit over hoopvolle verhalen

23 maart 2023

De Lievevrouweparochie uit Bergen op Zoom heeft een Paasfilm gemaakt met de titel “Kom overeind”. De film gaat over goed nieuws en hoopvolle verhalen. Jezus helpt ook nu nog mensen overeind uit hun moeilijkheden en inspireert ons om ook anderen overeind te helpen. De film is online te bekijken en wordt Paaszondag 9 april uitgezonden op de regionale zender ZuidWest TV.

In de film wil journaliste Chris solliciteren op de ‘Goed nieuws’ rubriek van de krant. Ze gaat op zoek naar hoopvolle verhalen. Maar telkens als ze een verhaal op het spoor komt, zit het tegen. Haar faalangst zit haar in de weg. Ze krijgt de verhalen niet goed op papier omdat ze telkens aarzelt. Ze twijfelt of dat wat ze schrijft wel goed genoeg is. Zal ze die faalangst te boven komen? Zal ze overeind komen uit haar twijfels?

In de film spelen amateur toneelspelers uit Bergen op Zoom de hoofdrollen. Parochianen uit de Lievevrouweparochie en de Sint Norbertusparochie van Roosendaal zijn figuranten. Het script werd geschreven door pastoraal werkster Fredi Hagedoorn. De opnames zijn gemaakt in samenwerking met ZuidWest TV.

Fredi Hagedoorn: “De inspiratie voor de film kwam bij me op toen ik zelf moedeloos werd van al het slechte nieuws. Berichten over de oorlog in Oekraïne, inflatie en het klimaat, maar ook zorgen over de toekomst van de kerk maakten me somber. Tot ik op de radio een positief bericht hoorde over iemand die onverwachts voor een ander klaarstond.”

“Tegelijk lazen we met het pastorale team een boek van de Belgische bisschop Bonny, ‘Overeind komen met Petrus’. Hij stelt dat de Verrijzenis nu nog steeds gebeurt, als mensen overeind komen uit hun ellende. Als ze na een moeilijke periode van worstelen of ziek zijn weer licht en vreugde ervaren. Jezus helpt hen door die moeilijkheden heen en doet hen weer opstaan. Hij inspireert ons om ook andere mensen overeind te helpen.”