Derde druk pauselijke encycliek Laudato si’ beschikbaar

2 mei 2023

Nadat de eerste en de tweede druk van de pauselijke encycliek Laudato si’ eind 2022 geheel waren uitverkocht, is er nu een derde druk van deze bijzondere rondschrijfbrief van paus Franciscus beschikbaar. De paus zette in 2015 met deze encycliek de zorg voor de schepping, als ons gemeenschappelijk huis, wereldwijd op de agenda.

Integrale ecologie
In de encycliek spoort paus Franciscus ‘iedereen die verantwoordelijk is voor economische, politieke en sociale kwesties’ en ‘alle mensen van goede wil’ aan om ‘beschermers van de schepping’ te zijn. De paus benadrukt dat zorg voor de schepping niet alleen een politieke kwestie is, maar vooral een morele kwestie. De aarde is een gave van God, een gave die gekoesterd en beschermd moet worden.

Ga met Laudato si’ aan de slag!

Over de documentaire
Op 4 oktober 2022 ging op de feestdag van Sint-Franciscus van Assisi in het Vaticaan de documentairefilm The Letter in première. Deze film naar aanleiding van Laudato si’ laat verschillende mensen aan het woord over hun ervaringen met klimaat en sociale gerechtigheid en ook de paus zelf spreekt over dit thema. De film werd geproduceerd door een Academy Award-winnend team, Off the Fence, in samenwerking met de Laudato si’-beweging en de Dicasteries voor Communicatie en Bevordering van de Integrale Menselijke Ontwikkeling.

Bestel de encycliek Laudato si’
De Nederlandse vertaling, geautoriseerd door de bisschoppenconferentie, is een uitgave in de serie Kerkelijke Documentatie van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK). In de uitgave zijn enkele handige bijlagen toegevoegd, zoals een trefwoordenregister en registers van de geciteerde Bijbelteksten, documenten en personen. Dit biedt met name voor studiedoeleinden extra gebruiksgemak. Via onderstaande formulier is de derde druk van de encycliek te bestellen. Voor vragen over bestellingen kan telefonisch contact worden opgenomen met het bisdom Breda via: 076 – 522 34 44. (Dagelijks bereikbaar tot 12.30 uur)

Gezinsdag