Leergang Communicatie en Fondsenwerving 2015 gestart met vijf parochies

20 februari 2015

Op dinsdag 10 februari startte voor de tweede maal de Leergang Communicatie en Fondsenwerving. De leergang omvat zes avondbijeenkomsten, waarin de deelnemers kennis maken met belangrijke beginselen van communicatie en fondsenwerving.

De Leergang werd ontwikkeld en wordt verzorgd door Baukje Stam, zelfstandig adviseur met veel ervaring rond onder meer de actie Kerkbalans. Tijdens de Leergang is er naast kennisoverdracht volop ruimte voor interactie tussen deelnemers en met de trainer.

De deelnemers uit de Leergang 2015 komen uit vijf verschillende parochies. Tijdens de eerste bijeenkomst gaven zij aan wat hun specifieke vragen zijn en wat ze hopen te leren. “We zijn druk bezig met de boel draaiende houden,” gaf een van de cursisten aan. “Ik zou graag een duidelijke lijn ontwikkelen voor de parochie, wat wil je zijn, en zo mensen ook motiveren.” Een ander gaf aan vooral benieuwd te zijn naar hoe je beter plannen kunt ontwikkelen voor fondsenwerving rond een monumentaal kerkgebouw.

Met deze en ook andere vragen gaan de deelnemers de komende tijd aan de slag.

Ook meedoen?
Het bisdom vraagt parochies in alle samenwerkingsverbanden om deel te nemen aan de Leergang. Deze zal daarom over enige tijd opnieuw worden aangeboden. Aanbevolen wordt dat vanuit de parochie minstens twee personen de cursus volgen. Eén deelnemer kan alle avonden volgen (bijvoorbeeld het bestuurslid met de portefeuille communicatie), de andere deelnemer kan variëren (afhankelijk van het onderwerp van de avond). Het bisdom subsidieert per deelnemer de helft van de kosten van de Leergang (€450 van €900).

Wie al een keer wil proefdraaien is na overleg met de trainer (www.baukjestam.nl) van harte welkom op een van de data van de Leergang die nu loopt. De data voor de huidige Leergang zijn de dinsdagen:

• 10 februari
  • 24 februari
  • 10 maart
  • 24 maart
  • 14 april
  • 12 mei

De avonden starten om 18.00 uur met inloop en een broodje, en eindigen om 21.30 uur. De Leergang wordt gegeven via het Sint Franciscuscentrum op de locatie van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk in Hoeven (Hofstraat 8, 4741 AK).

Lees ook: