Diaken Wim Tobé presenteert nieuw toeristengebedenboek

7 april 2022

Toeristen die in de zomerperiode naar de Zeeuwse kust trekken en de heilige mis willen meevieren, kunnen vanaf nu gebruik maken van een nieuw toeristengebedenboek. Bisschop Liesen ontving onlangs van diaken Wim Tobé het eerste exemplaar.

Tijdens zijn presentatie ging diaken Tobé kort in op de achtergronden van het ontstaan van deze bundel. In 2020 begon de commissie met het samenstellen van een nieuwe toeristenbundel. Daar was ook een reden voor. De oude bundel was vijfentwintig jaar oud. “Vanaf februari 2020 is er vrijwel maandelijks in de bijeenkomsten van de Diocesane Commissie voor Liturgie gewerkt aan deze bundel,” vertelt hij. De commissie overlegde nauw met de drie strandkerken in het bisdom Breda. In een video voor het bisdom Breda presenteert Tobé het Toeristengebedenboek.

Inhoud
Het resultaat mag er zijn. Er ligt een mooi vormgegeven gebedenboek met een fraaie omslag van de in Breda woonachtige artiest Zoran Arizanovic. Het stelt een vergezicht van Ameland voor. De bundel bevat de orde van de heilige mis met de teksten van enkele eucharistische gebeden. Dan volgen enkele gregoriaanse gezangen, Psalmen en teksten van liederen. Er is een afzonderlijke sectie gewijd aan de liederen van Taizé.

Toeristenseizoen
Binnen de liedkeuze is er een relatief groot aantal Paas- en Marialiederen. Volgens Ben Hartmann, de huidige voorzitter van de commissie is dit te verklaren uit het feit dat de toeristenbundel vooral gebruikt wordt in de de periode tussen Pasen en het einde van de maand oktober. “Dat is het toeristenseizoen. De meimaand is in de volksdevotie de Mariamaand bij uitstek. Je vindt bijvoorbeeld geen advents- of kerstliederen in de bundel. Aangezien Zeeland veel Duitse toeristen kent, is er bij de selectie ook gelet op Duitse liederen. Overigens vinden we bij de meeste onderdelen in de bundel zowel de Duitse als Nederlandse tekst zodat beide taalgroepen kunnen meebidden en meevieren.” De bundel is vooral bestemd voor de zondagsvieringen.

Het bisdom Breda heeft momenteel vijf toeristenkerken:

• Emmaüskerk te Dishoek
  • H. Willibrorduskapel te Domburg
  • Onze Lieve Vrouw op Zee te Haamstede
  • H. Bonifacius te Cadzand
  • Onze Lieve Vrouw ter Elzen (Katjeskelder) te Oosterhout

Bisschop Liesen neemt het eerste exemplaar van het Toeristengebedenboek in ontvangst.