Hoofd secretariële dienstverlening Addy Kanters neemt afscheid

19 december 2012

Op donderdag 20 december 2012 neemt Addy Kanters, hoofd van de secretariële dienstverlening van het bisdom van Breda afscheid van het bisdomkantoor vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Addy Kanters kwam op 1 januari 2002 in dienst van het bisdom na een lange loopbaan in het bedrijfsleven. Ze begon op het toenmalige Diocesaan Pastoraal Centrum aan de Fatimastraat. Daar kreeg ze meteen de leiding over het secretariaat. “Het was de bedoeling dat we een efficiencyslag gingen maken. Onze hoofdtaak was de ondersteuning van de pastorale medewerkers van het Diocesaan Pastoraal Centrum. Deze bestond uit de verslaglegging van de vergaderingen, het onderhoud van adressenbestanden, de vervaardiging van eigen uitgaven en de verzending daarvan. Een heel gevarieerd takenpakket.”

Of dit niet genoeg was, werd Addy Kanters al snel betrokken bij de organisatie van allerlei diocesane evenementen. Het jubileumproces van het bisdom (2002-2003) was in volle gang. De eerste grote gebeurtenis die Addy Kanters in bisdomverband meemaakte was het veertigjarig priesterjubileum in 2002 van bisschop Muskens. “Ik herinner me nog goed hoe ik allerlei mensen moest benaderen,” vertelt ze. “Bisschop Muskens hield een groot feest op de Grote Markt in Breda. De mensen met een verstandelijke beperking stonden centraal. Eén jaar later organiseerde ik samen met de jubileumcoördinator Maarten van Klaveren de markt bij de afsluitende viering van het bisdomjubileum in Bergen op Zoom.”

Ook na de verhuizing van het Diocesaan Pastoraal Centrum van de Fatimastraat naar de Veemarktstraat waren diocesane festiviteiten bij Addy Kanters in goede handen. Zo verzette ze achter de schermen veel werk voor bisschop Muskens, de wijding van bisschop Van den Hende en de installatie van bisschop Liesen. “Toch was dit niet mijn voornaamste taak,” vertelt ze. “Na de verhuizing naar de Veemarktstraat werd ik hoofd van het secretariaat. Dit betekende een grote verandering. We werkten nu voor de hele organisatie. Er waren zeker cultuurverschillen tussen de “Fatimastraat” en de “Veemarktstraat”. We hebben stevig ingezet op o.a. teambuilding en cursussen om deze te overbruggen. Het bisdomkantoor ligt midden in het centrum en regelmatig kregen de receptionistes en medewerksters te maken met verwarde mensen aan de rand van de samenleving. Het vereist een grote deskundigheid om hier adequaat op te reageren, en dat hebben we geprobeerd te ondervangen met een training.” Ze vervolgt: “Daarnaast hebben we een professionaliseringsslag gemaakt. Dit werd mogelijk gemaakt door nieuwe apparatuur. Het bisdom en veel parochies hebben hiervan plezier gehad middels folders, flyers posters en boekjes. Deze zien er mooi uit. Bij dit alles bestond mijn grootste uitdaging erin te zorgen dat mensen met plezier hun werk deden.”

Addy Kanters kijkt terug op een aantal mooie jaren. “Met plezier heb ik op het bisdomkantoor gewerkt. Ik beleefde zowel veel voldoening aan de samenwerking op het bisdomkantoor, de organisatie van externe en interne evenementen als in de vervaardiging en ontwerpen van allerlei drukwerk. Daar kon ik mijn creativiteit in kwijt. Ik bedank dan ook iedereen met wie ik de laatste 11 jaar heb mogen samenwerken.”

Addy Kanters gaat zeker niet stilzitten. “Ik zal wel mijn weg moeten vinden,” zegt ze. “Ik heb verschillende creatieve hobbies. Daarnaast vragen twee kleinkinderen om mijn aandacht. Ik denk dat er zich ook nieuwe uitdagingen aandienen. Er komt voor iedereen wel iets op zijn of haar pad, als je maar interesse houdt in het leven.”