Speciale uitgave van het bisdommagazine: Vijftig jaar Vaticanum II

2 april 2012

In 2012 viert de Kerk dat vijftig jaar geleden het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) startte. In april verschijnt bij het bisdom een speciale uitgave van het bisdommagazine over Vaticanum II. Speciaal voor parochies wordt bij het blad een affiche aangeboden met een tijdlijn van Vaticanum II.

Herbronning en ‘aggiornamento’
Het Tweede Vaticaans Concilie was het initiatief van paus Johannes XXIII, drie maanden nadat hij paus was geworden. De paus wilde een herbronning van het geloof en hij wilde de Kerk ‘bij de dag’ brengen (‘aggiornamento’). Het Concilie wilde zich afstemmen op wat de Kerk te doen stond, in een veranderende samenleving en met de grote rijkdom van het evangelie van het begin.

De vier constituties
De speciale uitgave van het bisdommagazine besteedt onder meer aandacht aan de vier belangrijkste documenten van het Tweede Vaticaans Concilie, de constituties ‘Dei Verbum’, ‘Lumen gentium’, ‘Sacrosanctum concilium’, en ‘Gaudium et spes’. De constituties zijn de voornaamste documenten van Vaticanum II.

Jaar van het Geloof
Het blad gaat ook in op het Jaar van het Geloof, dat paus Benedictus XVI uitroept bij gelegenheid van vijftig jaar Vaticanum II.

Geloofsgesprek Henk Witte
Een van de artikelen in het magazine is een interview met Henk Witte. Hij is hoogleraar aan de Faculteit Katholieke Theologie (FKT). Op zondag 18 maart was Henk Witte te gast in het Geloofsgesprek, een interview van Leo Fijen, die met hem sprak over het Tweede Vaticaans Concilie.

Het interview met Henk Witte van 18 maart 2012 is te bekijken via de website van Omroep RKK (www.rkk.nl), zoals ook het Geloofsgesprek met mgr. Van den Hende over de actuele betekenis van Vaticanum II (8 januari 2012). In 2012 wordt in samenwerking met Omroep RKK een serie Geloofsgesprekken uitgezonden naar aanleiding van 50 jaar Vaticanum II.

Voorpublicatie artikel ‘Het Concilie was een religieus gebeuren’.