Zien heeft tijd nodig (Vastenestafette dag 11 – 5 maart 2012)

6 maart 2012

De vastenestafette is op gang gekomen. Elke dag brandt de kaars op een andere plaats in het bisdom. De komende week zijn er activiteiten in de parochiekernen van Putte en Hoogerheide, de H. Catharinaparochie te Oosterhout, de franciscanessen van Oudenbosch, de catechisten  en de zrs. franciscanessen van de H. Elisabeth in woonzorgcentrum de Valkenhof te Breda en het Annahuis in Breda.

Op maandag 5 maart organiseerden de drie Roosendaalse parochies gezamenlijk de vastenestafettedag. In elke parochie vond een activiteit plaats.

Benedict Laval en Jos van Genugten verzorgden een avond rond de hongerdoek van de Togolese kunstenaar Sokey Edorh. Hij beeldt op moderne wijze de zeven werken van barmhartigheid uit. Hij voegt er een achtste aan toe: de zorg voor de kinderen. Benedict Laval en Jos van Genugten oefenden de deelnemers in het kijken. Geleidelijk aan gaf de hongerdoek zijn geheimen prijs.

“Zien heeft tijd nodig,” zei Van Genugten. Benedict Laval en Jos van Genugten daagden in een meditatie-oefening de aanwezigen uit zich af te vragen wanneer zij de minsten der mijnen waren en wie hen op dat moment geholpen had. Het bleek geen eenvoudige opdracht. Spelenderwijs maakten ze kennis met de zeven geestelijke werken van barmhartigheid en een eigentijdse omschrijving van de werken van barmhartigheid van de hand van Joachim Wanke, de bisschop van Erfurt.

Voor een verder verslag lees verder op de blog.