Vastenaktie: Jongeren met Dare to Go naar Ethiopië

22 februari 2012

Op woensdag 22 februari begint de Veertigdagentijd en start ook de actieperiode van de Vastenaktie. Dit jaar staan in de Vastenaktie projecten in Ethiopië centraal. Om kennis te maken met deze projecten en hierover in parochies, scholen en instellingen te kunnen vertellen, reisden in de zomer van 2011 negen jonge vrouwen vanuit ons land naar Ethiopië. Zij brachten een bezoek aan Addis Adeba en leefden mee met de Borena, een stam in het zuiden van het land.

Meeleven en echt ontmoeten
Parochies die benieuwd zijn naar het ervaringsverhaal van de jonge reizigers kunnen contact opnemen met Dare to Go. De organisatie werkte voor deze reis samen met de Vastenaktie.
Willie Gardien is stafmedewerkster van Dare to Go. “Wij zijn de Stichting Jongeren en Missie,” vertelt ze desgevraagd. “We gebruiken de naam Dare to Go, omdat deze meer aansluit bij de doelgroep. We willen jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar uitdagen om op weg te gaan naar een plek in Azië, Latijns-Amerika of Afrika. en daar geraakt te worden door de mensen. Het gaat er ons om dat ze daar met de mensen meeleven en hen echt ontmoeten. We hopen, dat ze na terugkeer, zich inzetten voor een rechtvaardige samenleving.”

Jongeren en Missie
“De nieuwe naam is in gebruik sinds oktober 2010. We merken wel dat het enig effect heeft. Sinds de invoering van de nieuwe naam melden zich iets meer jongens aan.” Toch blijft ook de oude naam Jongeren en Missie bestaan. “We hebben onze wortels in de wereld van de religieuzen,” legt Gardien uit. “We zijn en blijven ook verbonden met hun missionair gedachtegoed.”

De reis
De reis naar Ethiopië organiseerde Dare to Go samen met de Vastenaktie. “De reis duurde 3,5 week naar Ethiopië.. De groep jonge vrouwen bezocht een project van de Daughters of Charity in Addis Adeba. Deze zustercongregatie werkt vooral in de sloppenwijken van deze stad. Daarna trokken ze naar het zuiden van het land, naar het gebied van de Borena. Het was voor hen een ingrijpende ervaring.”

Indrukken
“Dat kan in hele kleine dingen zitten,” vervolgt Willie Gardien. “Zo maakte groep een zware bergtocht en beklommen een berg in het gebied van de Borena. Dezen begeleidden de Nederlanders ook. Onder de Borena was een meisje van elf jaar dat zich echt om haar Hollandse gezellin bekommerde. Die was hiervan zeer onder de indruk. Anderen waren geraakt door de kracht van de vrouwen in de sloppenwijken. Een meisje van de groep keert voor een half jaar terug. Zij doet dit in het kader van haar studie.”

Ervaringsverhalen
Het is mogelijk om een van de deelnemers uit te nodigen voor een activiteit in de parochie. “Ze zitten wel erg vol,” waarschuwt Gardien. “Ik kan niets garanderen. “Er zijn ook bruikbare ervaringsverhalen. Deze kunnen tijdens een viering of een bezinningsavond gebruikt worden.”

Voor verdere informatie kunt u bellen met Dare to Go T 073 6130715, of mailen met E willie.gardien@daretogo.nl