Navision ledenadministratie: ‘Goed verzorgde administratie is de basis voor de pastorale arbeid’

7 februari 2012

Op zaterdag 4 februari 2012 namen dertig personen deel aan de werkochtend over de ledenadminstratie in Navision. De werkochtend vond plaats in het vroegere Heilig Hartklooster in Roosendaal.

Overtekend
Het aantal deelnemers bedroeg ongeveer zestig personen. “De bijeenkomst was overtekend,” vertelt Gerrit van Dieren, administrateur van de afdeling financiën van het bisdom. “We zijn druk bezig een nieuwe zaterdagochtend voor de overige deelnemers in te plannen,” vertelt hij.

Gebruikersplatform
De grote belangstelling heeft geleid tot een nieuw initiatief. “Navision wordt in het bisdom steeds belangrijker. Steeds meer parochies of parochiekernen zullen gebruik gaan maken van de faciliteiten die dit systeem biedt. Veel parochies hebben hier al ervaring mee. We willen een gebruikersplatform oprichten waar ervaren vrijwilligers hun collegae in andere parochies ondersteunen en die als vraagbaak voor hen kunnen dienen. Het bisdom streeft ernaar in alle regio’s vrijwilligers ter beschikking te hebben.”

Module kerkbijdrage
Stef van der Steen van het Interdiocesaan Platform Automatisering en Ledenadministratie (IPAL) ging in op vragen van gebruikers en verzorgde een inleiding over de nieuwe module voor de kerkbijdrage.

“De ledenadministratie wordt al in veel parochies gebruikt,” zegt Van Dieren. “Dit is voor deze nieuwe module nog niet het geval.” Van Dieren beveelt de nieuwe module van harte aan. “Hij is gebruiksvriendelijk en het proces om de kerkbijdrage te verwerken is eenvoudiger. Hij biedt ook verschillende mogelijkheden. Het is gemakkelijker doelgroepen te segmenteren. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op woonwijk, leeftijd en de hoogte van het gegeven bedrag. Je kunt hierdoor personen en groepen gericht benaderen.”

Belang van administratie
Van Dieren hamert op het belang van een goed verzorgde administratie. “Deze vormt de basis voor de pastorale arbeid. Het is dan ook van belang dat pastorale teams weet hebben van alle mogelijkheden en hier toegang tot hebben.”