Misdienaarsweekend met inspanning en ontspanning in de Michaël (Week van de sacramenten)

19 oktober 2011

Tijdens het weekend van 14 tot en met 16 oktober kwamen 55 jongeren uit het hele bisdom bij elkaar voor het diocesane misdienaarsweekend. Tot dusver waren de deelnemers de misdienaars van het dekenaat De Baronie maar in het kader van de Week van de Sacramenten waren de misdienaars uit het hele bisdom genodigd.

“Het weekend speelde zich af rond en in de H. Michaëlkerk in Breda-Oost,” vertelt Ineke Leemput, als pastoraal werkster verantwoordelijk voor dit weekend. “Het programma kent een duidelijke opbouw. Op vrijdag gaan we serieus met elkaar aan de slag. De zaterdag is ontspannend en op zondagochtend vieren we met elkaar de eucharistie. Alle misdienaars vervullen daarin een functie.”

Dit jaar stond het weekend in het teken van de bruilof van Kana. “De deelnemers maakten door een ‘schimmenspel’ hernieuwd kennis met het verhaal. Daarna reikten we hun het misdienaarsboekje van het bisdom Groningen-Leeuwarden uit. Ze konden dit goed gebruiken voor de quiz die in de avond plaatsvond. Ze kregen allerlei vragen over de liturgie en de structuur van de Kerk. De zaterdag stond in het teken van huwelijksvoorbereiding. We vulden dit ludiek in.” Leemput illustreert dit met enkele voorbeelden. “We stapten in het huwelijksbootje om daarna een tocht over de singels te maken. De kinderen kregen dansles. ’s Avonds hadden ze de gelegenheid om tijdens een diner-dansant het geleerde in de praktijk te brengen.”

De leiding ziet terug op een geslaagd weekend. “De leeftijdsgroep varieert van 8 tot 19,” zegt Ineke Leemput. “Het is dan niet altijd eenvoudig maar het is gelukt. Je merkt dat bij het oplossen van de quiz de oudere groep de jongere groep helpt. Het is mij opgevallen dat de jongeren goed thuis zijn in het kerkelijk leven.”