Kerkbalans en ledenadministratie: ‘We kunnen veel meer’

7 oktober 2011

Een actuele en goed ingerichte ledenadministratie helpt parochies om de actie Kerkbalans de nodige nieuwe impulsen te geven. Dit was de centrale boodschap op 6 oktober in Roosendaal, tijdens een avond voor parochies die werd georganiseerd door de econoom van het bisdom, Gerard de Rooij, en de afdeling financiën. Leon Sevriens van Ipal was gastspreker.

Kerkbalans belangrijke inkomstenbron
Econoom Gerard de Rooij opende de avond: “Het geloof staat voorop in onze parochies en de opbrengst van de actie Kerkbalans is een belangrijke inkomstenbron die dat mogelijk maakt.” Hij heette de gastspreker van Ipal van harte welkom. Ipal staat voor: Interdiocesaan Platform voor Automatisering en Ledenadministratie. In Ipal werken de zeven Nederlandse bisdommen samen voor hun automatisering en ledenadministratie. Ipal werkt landelijk voor 1100 parochies.

Navision voor parochies
In 2006 introduceerde het interdiocesane platform Navision voor parochies. “We bleven in die tijd dicht bij bestaande pakketten. We dachten: als zoveel bedrijven er mee kunnen werken, dan kunnen parochies er waarschijnlijk ook goed mee werken,” aldus Sevriens. Een aantal jaren later, en veel ervaring rijker, bleek dat voor parochies toch maatwerk nodig is. Dit jaar nog wordt een nieuwe module geïntroduceerd, de module ‘Kerkbijdrage’. Deze is speciaal ontwikkeld met het oog op de actie Kerkbalans en giften aan de parochie.

Het aanbod van de parochie
Navision en de ledenadministratie zijn niet alleen bedoeld om om geld te vragen, maar kunnen en moeten ook ingezet worden vanuit het aanbod dat de parochie heeft. Via de ledenadministratie kunnen parochies bijvoorbeeld kinderen aanschrijven die de leeftijd hebben om zich te gaan voorbereiden op de eerste communie, of jongeren benaderen voor het vormsel. De parochie kan hen via de school benaderen, maar ook via de ledenadministratie.

‘We kunnen veel meer’
Kerkbalans stimuleert parochies om doelgroepen persoonlijk te benaderen. Navision en de ledenadministratie maken dat mogelijk. Sevriens: “Een standaard brief versturen kan iedereen, maar we kunnen veel meer. We kunnen ook een brief versturen die aansluit bij de persoonlijke situatie van mensen. Je kunt in Navision ook pastorale aantekeningen maken, bijvoorbeeld als mensen hun partner hebben verloren, en zoveel doelgroepen maken als je wil.”

‘Verbreden’ rond de sacramenten
Gerard de Rooij vulde aan dat het benaderen van nieuwe doelgroepen (‘verbreden’ volgens Kerkbalans) goed kan via de sacramenten. Het bisdom organiseerde van 26 september tot 2 oktober 2011 een Week van de sacramenten niet alleen om het gelovig verstaan van de sacramenten te verdiepen, maar juist ook omdat vele mensen rond de sacramenten in contact komen met de Kerk.

Instructievideo’s
Ipal maakte enkele instructiefilmpjes over Navision en verbreden en verdiepen. Deze staan op de portal van Ipal/Navision. Geen toegang tot deze portal? Het bisdom van ’s-Hertogenbosch plaatste de video’s op Youtube: