Nieuwe actiekrant Bisschoppelijke Adventsactie

21 september 2011

De Bisschoppelijke Adventsactie heeft zijn nieuwe actiekrant verzonden aan parochies en pastorale beroepskrachten. In deze krant presenteert de Adventsactie de projecten 2011.

“Kijk waar uw hart naar uitgaat,” schrijft voorzitter van de actie Matthieu Wagemaker pr. in de krant, die tien projecten presenteert. De website www.adventsactie.nl geeft voor ieder project een interview met meer informatie, foto’s die kunnen worden gebruikt in een presentatie en achtergrondinformatie.

‘Force for good’
“We zien onze Katholieke Kerk als een ‘force for good’ in de wereld,” aldus de krant. “Onze Nederlandse Katholieke Kerk is altijd sterk geweest in de missie. Dat zijn we nog steeds! We willen graag mensen helpen in de derde wereld, maar we willen nog liever dat zij leren om zichzelf te helpen.”

Betrouwbaarheid kerkelijk netwerk
“We geloven in de betrouwbaarheid van het kerkelijk netwerk: we weten wie we kunnen aanspreken en vragen om een bewijs van erkenning door de lokale kerkelijke overheid. Onze projecten komen ten goede aan alle mensen. Ook dat is een kenmerk van kerkelijk ontwikkelingswerk; ze staat open voor alle mensen in nood. Door zo te werken kunnen we met weinig overhead toe.”

Missie en ontwikkeling
“We noemen ons werk: missie en ontwikkeling. Missie omdat we onze inspiratie putten uit het Evangelie van het Mensgeworden Woord. Ontwikkeling omdat het Woord gedaan moet worden: door mensen die geven om elkaar. Hier en daar,” aldus de organisatie.

Cadeaubonnen
Parochies kunnen dit jaar cadeaubonnen bestellen om te verkopen in de maand december. Met een gekochte cadeaubon kunnen mensen naar de website van de Adventsactie, daar klikken op ‘cadeaubonnen’ en vervolgens 15 euro cadeau doen aan een van de projecten.

Deelname parochies bisdom van Breda
In 2010, het eerste jaar dat de Bisschoppelijke Adventsactie werd georganiseerd, werd via parochies in het bisdom van Breda € 8.000 ingezameld, exclusief giften van particulieren en religieuzen. Dertig parochies deden mee aan de actie.