Viering bisschop Ernst zeventig jaar priester

15 juni 2011

Op zaterdag 11 juni vierde emeritus-bisschop Ernst dat hij op 7 juni 70 jaar geleden tot priester is gewijd. Hij deed dit met een drukbezochte eucharistieviering in de H. Antoniuskathedraal te Breda. Onder de aanwezigen bevonden zich mgr. F. Wiertz, bisschop van Roermond namens de bisschoppenconferentie, en emeritus-bisschop M. Muskens.

Bisschop Ernst zelf was de hoofdcelebrant terwijl bisschop Van den Hende en drs. V. Schoenmakers concelebreerden. De kathedrale cantorij onder leiding van Jan Schuurmans verzorgde de gezangen. Bisschop Ernst is afkomstig uit de parochie in de binnenstad van Breda. Als kind diende hij de mis in de kerk die nu de kathedraal is. In het openingswoord memoreerde bisschop Van den Hende dat bisschop Ernst in deze kerk zijn eerste Heilige Mis heeft opgedragen.

Bisschop Ernst bepleitte in zijn homilie een meditatieve omgang met de woorden van het geloof, en woorden uit de filosofie en het devotieleven. Voor de geloofservaring van de leerlingen van Jezus Christus waren woorden nodig die hieraan uitdrukking konden geven. “De woorden waren nodig voor henzelf om hun ervaring te verstaan,” aldus bisschop Ernst. In de bezinning over alles wat gebeurd was, kwamen de christenen tot de uitspraak: God is liefde. “En hiermee werd de gevolgtrekking verbonden: als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben (1 Joh. 4, 11),” aldus de emeritus-bisschop in zijn homilie.

“In de meditatieve omgang met woorden van het geloof en uit de filosofie blijven deze woorden niet alleen maar taal van mensen die spreken of schrijven. Wij kunnen met woorden geraakt worden door een Werkelijkheid, die achter de woorden schuilgaat, zo aangesproken worden in deze woorden, dat deze Werkelijkheid in het midden van ons leven komt. Zo kunnen zij ook woorden van ons leven worden en niet enkel woorden van ons werk blijven,” aldus bisschop Ernst. Hij sprak de wens uit dat het ons gegeven wordt om in een meditatieve omgang met deze woorden te komen tot een levensrelatie met de Werkelijkheid die in de woorden wordt uitgesproken.

Na de eucharistieviering namen velen de gelegenheid waar om bisschop Ernst in de tuin van het bisschopshuis te feliciteren.

De tekst van de homilie is te verkrijgen op het secretariaat van het bisdom:
T 076 5223444
E akanters@bisdombreda.nl

Op 26 juni is er om 9.35 uur op Nederland 2 een geloofsgesprek met bisschop Ernst.
In het recente bisdommagazine staat een interview met bisschop Ernst (p. 18-19). Het bisdommagazine is te downloaden, klik hier