Geloofsgesprek op tv met Loes Conrads

1 juni 2011

Op zondag 5 juni zendt de RKK voorafgaand aan de eucharistieviering het wekelijkse geloofsgesprek uit. De eucharistieviering komt dit keer vanuit de H. Antoniuskerk in Lepelstraat. Het Sacramentskoor uit Breda verzorgt de gezangen. Het geloofsgesprek begint om 9.35 u. en de eucharistieviering om 10.00 u. De uitzending is te zien op Nederland 2.

Geloof en zorg
Leo Fijen spreekt dit keer met Loes Conrads. Zij is een gelovige jonge vrouw. Zij studeert fysiotherapie. Ze vertelt over haar stage bij de zuster van het Mensgeworden Woord (in de volksmond bekend als de Blauwe Zusters) in Argentinië. Voor haar hebben studie, stage en geloof alles met elkaar te maken. “Elke dag probeer ik de liefde van God, die ik in mijn hart ervaar, door te geven. Ik wil er zijn voor de mensen. Ik zie in elke persoon Gods liefde,” zegt ze.
Daarom heeft ze in haar werk oog voor de hele menselijke persoon.

De sociale leer van de Kerk
De geloofsgesprekken die vanuit het bisdom Breda uitgezonden worden staan in het teken van de sociale leer van de Kerk. Het bisdom Breda stelt in zijn aandacht voor de sociale leer vier deelgebieden centraal: onderwijs, zorg, arbeid en publiek bestuur. Dit geloofsgesprek gaat over de verhouding tussen sociale leer en zorg. Al eerder kwamen bisschop Van den Hende en Titus Frankemölle aan het woord.

Viering vanuit Lepelstraat
Lepelstraat staat bekend als een bedevaartplaats van de H. Antonius van Padua. In de dertiende eeuw bekommerde de H. Antonius zich om de slachtoffers van de opkomende geldeconomie. Hij keerde zich vooral tegen de woeker en de grote verschillen tussen arm en rijk. Zo is hij een exponent van de sociale traditie van de Kerk. Mede daarom gaat het bisdom van Breda in de week van 22 tot en met 29 oktober 2011 in het voetspoor van de H. Franciscus en de H. Antonius naar Assisi en Padua.

Eerdere uitzendingen van geloofsgesprekken

• Geloofsgesprek met bisschop Van den Hende (30 januari 2011), klik hier