Theater in de kerk in Bergen op Zoom

31 mei 2011

Het jongerenpastoraat van het bisdom van Breda, ondersteund door leden van het jongerenplatform, organiseerde op zaterdag 28 mei Theater in de kerk. De bijeenkomst vond plaats in de St. Gertrudiskerk te Bergen op Zoom en werd mogelijk gemaakt door de gastvrijheid en de medewerking van de Lieve Vrouweparochie van Bergen op Zoom.

Ongeveer 70 personen, jongeren en begeleiders, zochten naar wegen om Bijbelteksten over de wonderen van Jezus uit te beelden. “We hebben verschillende wonderverhalen nagespeeld,” vertelt Arwen Meulenbroek, medewerkster van het jongerenpastoraat. “We hebben kennis gemaakt met de opwekking van Lazarus, de storm op het meer met de wandeling van Jezus over het water en de bruiloft van Kanaan. Voor de jongeren betekende het een intensieve kennismaking met deze Bijbelteksten. Ze zijn heel de dag bezig om middelen te zoeken deze te verbeelden. In de avond is er een voorstelling. Deze duurde dit keer meer dan één uur. Hierbij zijn ook anderen aanwezig.”

“De deelnemers werden op professionele wijze ondersteund. Door dans en muziek zijn de Bijbelteksten tot leven gebracht,” aldus Meulenbroek. Jan Schuurmans en Riek Bokelman tekenden voor de muzikale ondersteuning en Jeanne Oerlemans voor de choreografie. Pastoraal werkster Ineke Leemput was de regisseur.”

“Door deze werkwijze ontdekken jongeren hun talenten. Zo ontpopten sommigen zich als begaafde zangers en zangeressen.” Volgens Arwen Meulenbroek slaat deze dag erg aan. “Meteen na de viering wisselden jongeren hun adressen uit.”