Open dag Volksabdij

17 mei 2011

Op zaterdag 21 mei 2001 organiseert de Volksabij Onze Lieve Vrouw ter Duinen te Ossendrecht een open dag. De afdeling pr en informatie van het bisdom van Breda verzorgt een stand.

“Deze activiteit is een onderdeel van de viering van het 75-jarig bestaan van de Volksabdij,” aldus Daphne van Roosendaal, communicatieregisseur van het bisdom.” De Volksabdij is een kerkelijke stichting. Er zijn diverse organisaties die bij de Volksabdij betrokken zijn, zoals de parochie De Bron te Ossendrecht en het bisdom van Breda, uitgenodigd zich te presenteren. Wij gaan er graag op in. Het biedt ons een mooie kans om mensen kennis te laten maken met de activiteiten en publicaties van het bisdommagazine, de geloofsboekjes, de reis naar de Weredljongerendagen en de diocesane bedevaart naar Assisi en Padua. En als mensen vragen hebben aan het bisdom kunnen we daar op ingaan.”

De volksabdij
In 1936 stichtte kapelaan Flor van Putte van de Ossendrechtste St. Gertrudisparochie de Volksabdij. Kapelaan Van Putte maakte zich in de crisisjaren zorgen om de jeugdwerkeloosheid in de regio. Door de bouw van de abdij zorgde hij voor werk maar stichtte ook een ontmoetingsplaats voor velen. Hij plaatste de abdij onder bescherming van Maria. De toevoeging Ter Duinen verwijst naar het glooiende landschap in de omgeving. Het ministerie van Sociale Zaken betaalde mee. Toen bisschop Hopmans de gebouwen op 14 september 1936 inwijdde, gebeurde dit in aanwezigheid van minister Slingenberg van Sociale Zaken.

Momenteel is er in de Volksabdij plaats voor commerciële activiteiten. Daarnaast vinden ook ideële verenigingen hun weg naar deze instelling.

Meer informatie is te vinden op: www.devolksabdij.nl