Perscommuniqué van de Nederlandse bisschoppenconferentie

10 mei 2011

De Nederlandse bisschoppenconferentie heeft een persbericht doen uitgaan bij de benoeming van mgr. dr. J.H.J. van den Hende tot bisschop van Rotterdam. Lees hier de tekst.

Bij de benoeming van mgr. dr. J.H.J. van den Hende tot bisschop van Rotterdam

Utrecht – 10 mei 2011 – Vandaag heeft de Heilige Stoel de benoeming door paus Benedictus XVI bekend gemaakt van mgr. dr. Johannes H.J. van den Hende tot bisschop van Rotterdam. Mgr. Van den Hende is in 1991 priester gewijd voor het bisdom Groningen, gepromoveerd in het kerkelijk recht en sinds 2006 verbonden met het bisdom van Breda, eerst als bisschop-coadjutor en sinds 2007 als bisschop van Breda.

De Nederlandse Bisschoppenconferentie reageert op de benoeming met de volgende verklaring:

De Nederlandse bisschoppen zijn dankbaar en verheugd met de benoeming van mgr. Van den Hende tot bisschop van het bisdom Rotterdam. De bisschoppen feliciteren hun collega, die thans bisschop is van Breda, met deze benoeming en kijken uit naar een voortzetting van de huidige goede samenwerking.
Wij kennen mgr. Van den Hende als een bescheiden en sympathieke man die met zeer veel toewijding, loyaliteit en betrokkenheid werkzaam is in zijn bisdom Breda. Wij zijn ervan overtuigd dat hij zijn dienstwerk voor de Heer en Zijn Kerk op een vruchtbare wijze zal voortzetten in het bisdom Rotterdam. Wij feliciteren het bisdom Rotterdam dan ook van harte met deze benoeming.
Wij feliciteren tevens monseigneur Van Luyn met de benoeming van mgr. Van den Hende.
De Nederlandse bisschoppen realiseren zich dat de gelovigen in het bisdom Breda na vijf jaar alweer afscheid moeten nemen van mgr. van den Hende.

Afscheid monseigneur Van Luyn
Mgr. drs. A.H. van Luyn s.d.b. bereikte op 10 augustus 2010 de leeftijd van 75 jaar en diende conform het kerkelijk recht op dat moment zijn ontslag in als bisschop van Rotterdam bij de paus. Het Vaticaan honoreerde het ontslag in januari van dit jaar waarna mgr. Van Luyn het bisdom verder bestuurde als apostolisch administrator.

Het bisdom Rotterdam neemt op 18 juni afscheid van mgr. Van Luyn. De installatie van mgr. Van den Hende vindt plaats op 2 juli. Mgr. Van den Hende blijft, totdat zijn opvolging in Breda is geregeld, verbonden met het bisdom Breda.