Al 200 belangstellenden voor bedevaart naar Assisi en Padua

9 mei 2011

Op donderdagavond 5 mei kwamen ongeveer 15 belangstellenden bijeen in de pastorie van de H. Johannes de Doperparochie te Hoeven voor een presentatie van de diocesane bedevaart naar Assisi en Padua.

Al 200 deelnemers
Gijs Beekhuizen van reisbureau de Pelikaan stond vooral stil bij de praktische en toeristische aspecten van de reis terwijl Annemiek Buijs-Tuijtelaars, pastoraal werkster in de regio Oudenbosch, de godsdienstige kant belichtte. Beekhuizen gaf veel verhelderende informatie. “We rekenen nu op 200 deelnemers, maar er kunnen nog steeds mensen bij. De inschrijftermijn sluit op 1 juni. Je bent dan zeker van deelname. Daarna is het afhankelijk van de ruimte in bussen en hotels. We hebben goede hotels. Gezien de aard van de reis is het wel van belang dat deelnemers goed ter been zijn.”

Via een power-point presentatie gaf hij een inzicht in datgene wat de deelnemers gaan zien. Hij voerde de aanwezigen via de Dom van Speyer waar de eerste eucharistieviering plaatsvindt naar de basiliek van San Francisco in Assi, de Maria Degli Angeli nabij Assisi en de basiliek van de H. Antonius in Padua. Op het einde van de pelgrimage wordt een bezoek gebracht aan de abdij van Weltenburg. Deze abdij is het oudste klooster van Beieren. Tegelijkertijd ligt hier de oudste kloosterbierbrouwerij ter wereld

Plaats van verstilling
Pastoraal werkster Annemiek Buijs vertelde aan de hand van haar eigen ervaringen over Assisi en de omgeving. Zelf is ze altijd geraakt geweest door het leven van Franciscus en Clara. “De plaatsen in Assisi bieden veel gelegenheid om jezelf de vraag te stellen: “Wat wilt U dat ik doe?” aldus Annemiek. Zo wees ze op het klooster van San Damiano waar zich het noviciaat van de Franciscanen bevindt en op het graf van Franciscus in de Sint Franciscusbasiliek in Assisi. “Daar kun je echt tot verstilling komen,” aldus Annemiek Buijs. “Het is weldadig om samen op de plaatsen waar Franciscus geleefd heeft de verhalen over hem te lezen. Je voelt dan hoe hij gedacht heeft.”

Delen met anderen
Tijdens de bijeenkomst bleek dat verschillende belangstellenden Assisi en de naaste omgeving goed kenden van eerdere tochten. Dit verminderde hun motivatie niet om met deze bedevaart mee te gaan. Sonja van den Bergh, een van de stuwende krachten achter de Franciscaanse beweging in Oudenbosch, formuleert het aldus: “Als je de eerste keer gaat, krijg je veel indrukken. Je zegt dan tegen je man: ‘De volgende keer gaan we samen om het nog eens in ons eigen tempo te verwerken.’ We zijn nu een aantal maal geweest, ook onder leiding van onze vroegere pastoor Paul Verbeek. We gaan nu omdat we onze ervaring met anderen willen delen en ook met hen willen vieren.”

Dowload de folder van de bedevaart: