Vieringen in de Goede Week en met Pasen in de kathedraal

19 april 2011

De Kerk herdenkt in de week voorafgaand aan Pasen, de Goede Week, het lijden en sterven van Jezus Christus. Bisschop Van den Hende is celebrant in vieringen in de H. Antoniuskathedraal te Breda. Hier vindt u het overzicht van de vieringen.

Dinsdag 19 april
Om 19.00 uur is er een boeteviering in de H. Catharinakerk op het Begijnhof.

Donderdag 21 april: Witte Donderdag
Bisschop Van den Hende celebreert de eucharistieviering om 19.00 uur. Het herenkoor zingt. (De eucharistieviering van 12.30 uur in de kathedraal vervalt.)

Met de eucharistieviering van Witte Donderdag begint het Triduüm Sacrum dat eindigt met de Tweede Vespers van Pasen op Paaszondag. Tijdens deze eucharistieviering herdenkt de Kerk de instelling van de eucharistie en het priesterschap.

Vrijdag 21 april: Goede Vrijdag
Om 15.00 uur vindt de viering van het lijden en sterven van de Heer plaats. De Schola Cantorum uit Oosterhout zingt tijdens deze viering. Bisschop Van den Hende is de voorganger.

Op Goede Vrijdag overweegt de Kerk het lijden en sterven van de Heer. Het is een geboden vasten- en onthoudingsdag. De Kerk viert deze dag geen eucharistie.

Zaterdag 23 april: Stille Zaterdag
In de avond begint de Paaswake om 21.00 uur. Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant. De Kathedrale Cantorij verzorgt de viering.

De Kerk viert Jezus’ verrijzenis en overwinning op de dood. De viering bestaat uit vier gedeelten. Het vuur, symbool van het nieuwe licht wordt gezegend. De gelovigen overwegen de hoofdmomenten van de heilsgeschiedenis en het doopwater wordt gewijd. De gelovigen vernieuwen hun doopbeloften. De eucharistie wordt weer gevierd.

Paaszondag 24 april: Hoogfeest van Pasen
Om 10.30 uur celebreert bisschop Van den Hende de eucharistie in de kathedraal. De Kathedrale Cantorij zingt.

Paasmaandag 25 april: Tweede Paasdag
Om 10.30 uur is de eucharistieviering met samenzang in de H. Catharinakerk op het Begijnhof.
Om 13:30 uur Paasviering voor peuters en kleuters.