Vastenestafette 2011 afgerond

19 april 2011

Woensdag 20 april vindt de chrismaviering plaats in de H. Martinuskerk te Kloosterzande. Hiermee wordt de vastenestafette afgerond.

De vastenestafette was dit jaar een succes. Op 29 van de 37 voor de vastenestafette bestemde dagen vonden in diverse parochies en parochiekernen activiteiten plaats, soms zelfs meerdere op één dag. Ad Rops, die als vrijwilliger met Vastenaktie naar de Filippijnen reisde, wist door zijn inspirerende presentatie velen te enthousiasmeren voor het vastenaktieproject op de Filippijnen.

Er vond een grote variëteit aan activiteiten plaats van sobere maaltijden tot fietstochten en bezinningswandelingen. Zo probeerden parochies een link te leggen tussen vieren, dienen en vasten, de drie pijlers van de Veertigdagentijd. De estafettekaars vormde een bindend element tussen de verschillende parochies en parochiekernen.

De afgelopen week deden vooral de diocesane instellingen mee. De medewerkers van het bisdom lunchten in stilte. De dag daarop brandde de kaars op de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk waar het studieweekend in het teken stond van de vastenestafette. De Catharinaparochie in Oosterhout en de Bethlehemparochie in Breda sluiten de estafette af.