Bisschop Van den Hende bij interreligieuze wandeling in Amsterdam-West

10 februari 2011

Bisschop Van den Hende nam op 9 februari deel aan een interreligieuze dialoogwandeling in Amsterdam. De bisschop van Breda is bisschop-referent voor de interreligieuze dialoog vanuit de bisschoppenconferentie.

De dialoogwandeling vond plaats in Amsterdam-West. De deelnemers liepen van een moskee naar een kerk, om te eindigen in een synagoge. Aan de wandeling namen naast de bisschop onder anderen deel rabbijn Raphael Evers, rabbijn Awraham Soetendorp en justitie-imam Iftekhar Chishti. Van christelijke zijde liepen verder verschillende vertegenwoordigers van de Raad van Kerken mee.

(Foto: bisdom van Breda)

De bisschop was een van sprekers bij de wandeling. In zijn korte toespraak ging de bisschop in op de vrijheid van godsdienst: “Vrijheid van godsdienst neemt een bijzondere plaats in onder de grondrechten en vrijheden die voortkomen uit de waardigheid van de mens als persoon. Die godsdienstvrijheid is echter niet vanzelfsprekend. Paus Benedictus stelt in zijn boodschap op Wereldvredesdag dat vrijheid en in het bijzonder godsdienstvrijheid bedreigd kan worden zowel door fanatisme als door relativering.”

Zie ook het bericht op www.katholieknederland.nl (klik hier), waar de toespraak van bisschop Van den Hende is gepubliceerd als download.

(Foto: bisdom van Breda)