Afscheid medewerker jongerenpastoraat Femke Timmermans

7 februari 2011

Per 1 maart 2011 verlaat Femke Timmermans het bisdomkantoor van het bisdom Breda. Daar werkte ze één jaar als jongerenwerkster van het bisdom. Ze wordt door Mensen met een Missie uitgezonden naar Kenia. Daar gaat ze gedurende een half jaar een onderzoek doen naar het karakter van een vijftal Faith-Based Organisations.

Ze kijkt uit naar haar nieuwe opdracht. “Het zijn voor het merendeel rooms-katholieke organisaties. Ze werken voor vluchtelingen, in het onderwijs en zetten zich in voor de gemeenschapsontwikkeling in dorpen. De vluchtelingen zijn afkomstig uit het Grote Merengebied bij Burundi en Rwanda,” weet Femke. “Ik kijk of hun werkwijze anders is dan die van seculiere organisaties als de Wereldbank of Unicef, om maar een paar voorbeelden te noemen.”

Het is een antwoord op wat God in haar hart heeft gelegd, zegt ze desgevraagd. Femke studeerde Onderwijskunde en Religiestudies. In de interviewbrochure ‘Aanzetten tot geloof: Getuigenissen vanuit het hart’ die in maart 2010 verscheen bij het bisdom, vertelde Femke dat ze op zoek was naar een vaste baan, het liefst in het onderwijs in Afrika.

Dat verlangen gaat nu in vervulling. In de tussentijd is ze een jaar op het bisdomkantoor werkzaam geweest als medewerker jongerenpastoraat. Ze kijkt er met tevredenheid op terug. “Het was mijn eerste echte baan,” zegt ze. “Je ervaart wat het is om binnen een organisatie te werken, met een leidinggevende en de mensen met wie je het werk uitvoert. Ik heb ook leiding moeten geven en vrijwilligers in het jongerenplatform sturing moeten geven. Ik had hier enige ervaring mee bij Scouting Nederland maar een kerkelijke setting is toch anders.” Ze verduidelijkt dit. “In de Kerk is jongerenpastoraat een van de aandachtsvelden terwijl het bij de scouting exclusief om jongeren gaat.”

Het was ook een uitdaging om binnen de Kerk met jongeren bezig te zijn. “Voor jongeren is de Kerk vaak geen vanzelfsprekend gegeven,” meent ze. “En jongeren zijn vaak minder bekend met kerkelijke begrippen.” De samenwerking met collegae verliep prettig. “Op het bisdomkantoor was ik de jongste. Ik heb veel kunnen leren van de oudere medewerkers die veel werkervaring bezitten.”