Parochiedag 2011 over communicatie

25 januari 2011

Op 22 januari 2011 vond in het gebouw van KRO/RKK in Hilversum de tweejaarlijkse parochiedag plaats. Verschillende parochies uit het bisdom Breda waren hierbij aanwezig . Diverse sprekers stonden stil bij verschillende aspecten van communicatie. Met name de sociale media stonden in de belangstelling.

Sociale media
Deskundige op het gebied van nieuwe media Erik van den Berg hield een lezing over sociale media. Daarna verzorgde Marc Bollerman, jongerenwerker bij het SRKK, een inleiding over de communicatie rond jongerenevenementen als Taizé in Rotterdam en de Wereldjongerendagen in Madrid. Hij toonde het belang aan van kerkelijke communicatie via sociale netwerken als hyves, facebook en twitter. Dat zijn de plaatsen waar jongeren zich bevinden.
De perschef van het bisdom Roermond, Stan Hoen stond stil bij de communicatie rond seksueel misbruik. De Sint Jacobusparochie uit Den Haag kwam als eerste uit de bus bij de verkiezing van de parochie van het jaar. Het ging ditmaal om de vraag welke parochie de beste website heeft.

Vragen van de pers
Daphne van Roosendaal, communicatieregisseur van het bisdom van Breda, was aanwezig op de parochiedag en heeft in het verlengde van de inleiding van Stan Hoen enkele tips voor parochies bij vragen van de pers: “Als een parochie te maken krijgt met vragen van de pers is het van belang dat degene die de telefoon aanneemt weet wat hij of zij moet doen. Zeker als het gaat om ingewikkelde onderwerpen. Dat is: de vragen van de journalist noteren of vragen of die ze wil toesturen per email, aangeven dat de journalist wordt teruggebeld en in de parochie op zoek gaan naar degene die de vragen het beste kan beantwoorden.”

Snel én goed
Van Roosendaal: “Een journalist heeft er belang bij dat zijn vragen niet alleen snel, maar ook goed worden beantwoord. Daarom is het van belang om op zoek te gaan naar de juiste persoon in de parochie. Ondertussen heb je ook de gelegenheid om af te stemmen met het bisdom en het dekenaat. Soms moet je je afvragen: is het inderdaad een vraag voor de parochie, of zou iemand anders deze vraag moeten beantwoorden?”

Stappen bij vragen van een journalist
1) noteer de vragen van de journalist, of vraag of die ze wil toesturen per email, dan heb je meteen de goede contactgegevens van de journalist
2) beloof dat de journalist wordt teruggebeld
3) zoek in de parochie naar degene die de vragen het beste kan beantwoorden, overleg daarvoor met het parochiebestuur, pastoraal team, het bisdom over de beste manier om de journalist te helpen met zijn of haar vragen