Katholiekleven.nl publiceert samenvatting van pauselijke bul ‘de hoop stelt niet teleur’

7 juni 2024

Op 9 mei (Hemelvaart) verscheen de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar 2025. De pauselijke publicatie heeft als titel ‘Spes non confundit’: de hoop stelt niet teleur (Romeinen 5, 5). De 25 paragrafen uit de bul zijn samengevat als uitnodiging om verder te lezen en snel naar bepaalde onderwerpen te kunnen gaan. De Nederlandse vertaling van de bul verschijnt binnenkort op rkkerk.nl.

Hoop is de centrale boodschap van het komende Jubeljaar dat, volgens een oude traditie, elke vijfentwintig jaar door de paus wordt uitgeroepen. Het zal worden gevierd door pelgrims die naar Rome zullen reizen en alle anderen die, hoewel ze de stad van de apostelen Petrus en Paulus niet kunnen bezoeken, het Jubeljaar in hun plaatselijke kerken zullen vieren.

“Iedereen weet wat het is om te hopen. In het hart van ieder mens woont hoop als het verlangen en de verwachting van goede dingen die komen gaan, ondanks het feit dat we niet weten wat de toekomst zal brengen”, schrijft de paus. “Moge het Jubeljaar voor ons allemaal een gelegenheid zijn om vernieuwd te worden in hoop. Gods woord helpt ons om redenen te vinden voor die hoop.”