www.roeping.nu: roepingencampagne bisdom van Breda vanaf 31 oktober

21 oktober 2008

Nog tien dagen en dan start het bisdom van Breda op vrijdag 31 oktober een roepingencampagne voor priesters en diakens. Centrale rol in de campagne vervult de website www.roeping.nu. De campagne is multimediaal: er wordt gebruik gemaakt van internet, een speciale uitgave van het magazine van het bisdom, flyers en bezoeken aan parochies.

Jubileum opleiding Bovendonk
De roepingencampagne wordt gestart vanwege het 25-jarig jubileum van de Priester- en diakenopleiding Bovendonk (1983-2008). Bisschop Van den Hende: “We zijn een levende Kerk, die ook in deze eeuw nieuwe mensen nodig heeft die ja zeggen op Gods roepstem.”

Interviewfilms op www.roeping.nu
Op de website www.roeping.nu komen interviews met priesters en diakens uit het bisdom en de bisschop van Breda. Voor de camera vertellen zij hoe zij in geloof hun persoonlijk antwoord geven op wat God van hen vraagt. Bezoekers zullen op de site vrij door de interviews kunnen bladeren. Er wordt ook bonusmateriaal opgenomen, een ‘making of’, een interactieve quick test en een slow test (een emailservice van enkele weken).

Inhoudelijke campagne
De website is uniek voor Nederland. Niet eerder maakte een bisdom een soortgelijke campagne. De communicatieregisseur van het bisdom, Daphne van Roosendaal, licht toe: “Het was de uitdaging om een werkelijk inhoudelijke campagne te maken die duidelijk méér biedt dan mooie plaatjes of reclame. Belangrijk is daarom in de campagne de vraag of je met God in dialoog wil treden. Door te bidden, de Bijbel te lezen, of op zoek te gaan naar mensen die je verder op weg kunnen helpen.”

In gesprek gaan
De priesters en diakens in de video’s op de site zijn een soort ‘rolmodel’ die met hun verhaal bezoekers willen aanzetten tot nadenken over de vraag naar het geloof in het eigen leven. Ze staan symbool voor de mensen met wie je in gesprek kunt gaan. Via internet kan het eerste contact worden gelegd.

Symposium Bovendonk
De roepingencampagne wordt gepresenteerd op het jubileumsymposium van de Priester- en diakenopleiding Bovendonk op 31 oktober in Hoeven. Bisschop Van den Hende van Breda zal het symposium openen. Daarna vinden inleidingen plaats van mgr. dr. W. Eijk, aartsbisschop van Utrecht, en prof. dr. J. Wissink.
Mgr. dr. Eijk zal spreken over de werving van priesters en diakens vanuit identiteit. Prof. dr. Wissink zal spreken over diocesane spiritualiteit. In de middag zijn er vier werkwinkels, waarin deze onderwerpen terugkeren evenals de betekenis van de spiritualiteit van religieuzen voor het parochiepastoraat en de betekenis van roeping voor het werk van pastorale werk(st)ers in de Kerk en de inzet van vrijwilligers.