Winteravonden: avonden vol passie

5 februari 2008

Tijdens de Winteravonden, georganiseerd door het Jongerenplatform van het bisdom Breda, is op drie achtereenvolgende vrijdagavonden met bijzondere gasten goed en inhoudelijk gesproken over passie. Op de tweede Winteravond vertelde Karin Jansen over haar passie voor mensen. Vanuit haar werk als manager van een verpleeghuis heeft ze dagelijks met mensen te maken.

Fredi Timmermans, een van de deelnemende jongeren, vertelt: “Haar passie groeide toen ze kennismaakte met de Focolarebeweging. Die beweging leert het goede in iedere mens te zien en leert je dat je al je werk bewust en met liefde moet doen. Ook als kind al hielp ze graag iedereen oversteken. Karin vertelde dat het niet altijd gemakkelijk is om zo te leven, maar dat het een proces van vallen en opstaan is.”
Na het verhaal van Karin gingen de aanwezige jongeren met elkaar in gesprek over diepgaande vragen zoals ‘Hoe weet je wat God van je wil?’ en ‘Wat komt er zoal op jouw pad?’

Passie voor de Kerk
Ook de derde winteravond werd een bijzondere avond. Fredi Timmermans: “Bisschop De Jong van Roermond, kwam vertellen over zijn passie voor de Kerk. Hij begon bij zijn jeugd en verklapte dat hij het vroeger niet echt leuk vond om naar de kerk te moeten. Later kwam daar verandering in en ontdekte hij dat Jezus echt bestaat. Langzaam maar zeker ontwikkelde hij een gebedsleven en groeide zijn geloof. Wat hij met zijn leven wilde, wist hij niet zo goed, tot God met ‘neonletters’, zoals de bisschop letterlijk zei, in zijn hoofd het woord ‘priester’ liet zien. Sindsdien werkt hij voor de Kerk.”
Daarna vertelde de bisschop hoe je keuzes kunt maken door te luisteren naar je eigen gevoel. Genoeg stof om na de pauze door te praten voor de ruim 25 aanwezige jongeren.

Mgr. De Jong was te gast op de derde Winteravond op 1 februari.

Winteravonden
De winteravonden zijn inmiddels een jaarlijks terugkerend onderdeel in het programma van het jongerenplatform van het bisdom Breda. Dit jaar hebben de jongeren kunnen luisteren naar bijzondere gasten die uitgenodigd waren, omdat ze op de een of andere manier ergens een passie voor hebben, en dat koppelen aan hun geloof. De avonden beginnen altijd met een korte meditatieve viering, gevolgd door het verhaal van de gasten. Na de pauze gaan de jongeren met elkaar en met de gast in gesprek over wat hen aanspreekt in het verhaal.

Zie ook het eerste bericht van 22 januari 2008: Nieuwe serie ‘Winteravonden’ voor jongeren.