Wijding permanent diaken op 11 oktober

15 september 2008

Op 11 oktober wijdt bisschop Van den Hende Jan Foesenek (1953) tot permanent diaken. De wijding vindt plaats in de Moeder Godskerk te Roosendaal, de parochiekerk van Jan Foesenek.

“De oogst is groot’
Het motto van zijn wijding zal zijn: “De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig.” Volgens de aanstaande diaken is er een grote oogst aan gelovigen. “Mijn zorg is dat er te weinig mensen zijn om met hen op tocht te gaan.”
“Als ik jonge mensen ontmoet, merk ik dat er bij hen veel godsdienstigheid is en een grote betrokkenheid. Zij leiden veelal een druk leven.” Jan Foesenek ziet echter goede mogelijkheden om nieuwe mensen bij de parochie te betrekken. Bijvoorbeeld rond diaconale projecten. Hij verwijst naar een nieuw diaconaal project in de Jeruzalemparochie, waar hij de laatste periode stage liep. De parochie startte onlangs een nieuw diaconaal project, om vanuit de parochie mensen die tussen wal en schip raken naar de juiste instantie te verwijzen. “Ik zie dat zich hiervoor nieuwe mensen aanmelden.”

Parochiewerk
Jan Foesenek was actief als vrijwilliger in de parochie. “Sinds 1991 woon ik in de Roosendaalse wijk Tolberg. Diaken Co van Bekkum wist mij te strikken voor het parochiewerk. Binnen één jaar zat ik in het parochiebestuur, eerst van de parochie Moeder Gods en toen deze opging in de parochie de Ark in het bestuur van deze fusieparochie. Toen ik begon met mijn diakenopleiding ben ik hiermee gestopt. Hoewel ik het odium van een bestuurder heb, ben ik ook bij veel andere activiteiten betrokken geweest.”

Statistieken
Het bestuurswerk lag ten grondslag aan zijn roeping. “In het kader van het dekenaat het Markiezaat organiseerde ik in 1996 samen met C. van Bekkum de cursus voor nieuwe bestuursleden. Ton Beugelsdijk, medewerker kerkopbouw van het vroegere Diocesaan Pastoraal Centrum, heeft deze opgesteld. Op een van de bijeenkomsten vertelde Beugelsdijk dat statistieken niet liegen. “”Als we zo doorgaan is er over tien jaar een gebrek aan voorgangers,’ zei hij nadrukkelijk. Deze opmerking zette mij aan het denken.” Foesenek heeft zich niet onmiddellijk gewonnen gegeven. “Ik heb zes jaar weerstand geboden. Ik vroeg me af of ik wel geschikt was, of ik niet te zakelijk en te nuchter was.”

Diaconaat
In die jaren sprak Foesenek veel met zijn vrouw. Zij speelde een belangrijke rol in zijn weg tot het diaconaat. In 2002 zette hij de stap naar de Priester- en diakenopleiding Bovendonk. “Ik legde mijn vragen voor aan rector Ham. Rector Ham heeft mij over de streep getrokken. “Nuchterheid en zakelijkheid kunnen we wel gebruiken in de Kerk,” aldus de rector.

Bovendonk
De opleiding op Bovendonk sprak Foesenek erg aan. “Er is veel aandacht voor mentoraat, pastoraal-theologische reflectie en supervisie. De echtgenotes van de diakens worden echt bij de studie van hun man betrokken. Dit vind ik zelf erg belangrijk.”
Hij prijst in dit verband rector Ham en diakencoördinator Peter Hoefnagels. “De rector kon geweldig relativeren. En de coördinator is echt betrokken bij de diakenstudenten. De onderlinge sfeer is goed. Het is geweldig om met een groep gelovige medestudenten deze opleiding te volgen. We leren ook van elkaar.”

Jan gaat na zijn wijding als permanent diaken werken in St. Willebrord, waar hij op 1 september jl. al is begonnen als lid van het pastorale team.