Vicaris Paul Verbeek benoemd tot erekapelaan van Beauraing

17 juni 2022

Op zaterdag 11 juni 2022 benoemde mgr. Warin, de bisschop van Namen, bisschoppelijk vicaris Paul Verbeek tot erekapelaan van het heiligdom van Beauraing. Vicaris Verbeek ontving deze onderscheiding uit handen van de rector van het heiligdom, Joël Rochette. Verbeek kreeg zijn benoeming omdat hij 25 jaar voorzitter is van het Comité Pro Maria Bisdom Breda dat de diocesane bedevaarten naar Beauraing organiseert.

Dit gebeurde na de eucharistieviering in de Rozenkranskerk te Beauraing. Vicaris Verbeek begeleidde de diocesane dagbedevaart naar Beauraing. Aan deze bedevaart namen 140 pelgrims uit het bisdom Breda mee. In Beauraing sloten zich 30 gelovigen uit het bisdom ‘s-Hertogenbosch bij hen aan.

Onder de bedevaartgangers waren er ook vertegenwoordigers van de Lievevrouweparochie te Bergen op Zoom. Vice-voorzitter Jan van Wijk sprak vicaris Verbeek kort toe en overhandigde hem een kunstwerk in glas met een afbeelding van Maria met het gouden hart. Namens het comité Pro Maria gaf Elma Bastianen-Luijks Paul een symbolisch cadeau. Maria verscheen in de jaren 1932 en 1933 in Beauraing aan vijf kinderen onder een rode meidoorn. Pastoor Verbeek zal een eigen rode meidoorn voor de pastorietuin in Bergen op Zoom ontvangen. Velen feliciteerden Paul Verbeek met zijn bijzondere onderscheiding.

De onderscheiding die Paul ontving bestaat uit een certificaat en een mooi borstkruis met daarop een Mariablauw en goud hart en daaronder 5 bloemetjes die de vijf zieners symboliseren

Bedevaart naar Beauraing
Tussen 29 november 1932 en 3 januari 1933 verscheen Maria 33 maal aan vier meisjes en één jongen. Tijdens een van de laatste verschijningen, op 29 december 1932 zien de kinderen tussen de geopende armen van Maria een in lichtstralen gehuld hart. Daarom spreekt men in Beauraing over Maria als Moeder met het gouden hart. De bisschop van Namen, mgr. André Marie Charue erkende de verschijningen in 1943. Beauraing behoort tot de door de Kerk erkende bedevaartsoorden. Het Beauraing comité Pro Maria Bisdom Breda organiseert twee maal per jaar een bedevaart naar Beauraing. De volgende dagbedevaart vindt plaats op 10 september 2022.

Foto’s: Lievevrouweparochie